Ska försöka hålla mig kort men det kommer nog bli svårt…
2012 träffade jag min man som jag nu är gift med och har två barn med. I början av förhållandet var allt perfekt, visade inga tecken på alkoholproblem men blev tydligare när jag insåg hur han umgicks med vänner, supa sig redlös handlade det om.

Blev bonusmamma till två barn och fick ta ansvar för dessa barn under helger då han prioriterade att supa när vi umgicks med andra. 2013 blev jag gravid och alkoholintaget ökade. Vi separerade för jag tvingade honom att väja alkoholen eller jag och barnen.. inte svårt att gissa vad han valde.
Då jag växte upp med en bonuspappa som är alkoholist visste jag att jag ville inte uppfostra mina barn i samma typ av familj.
Men dum som man var gick jag tillbaka och litade på min kärlek att allt skulle bli bättre.

Min man tar till alkoholen när han mår dåligt eller behöver dämpa sin ångest. Men här förra veckan gick allt överstyr. Då han åkte iväg till vår husvagn med flickorna och söp sig redlös. Jag åkte dit på natten och han vart helt borta och aggressiv och blev våldsam..

Just nu vet jag inte vad jag ska ta mig till. Är rädd om jag lämnar honom att han ska gå under. Men är rädd för att jag bara tittar bort och inte tar tag i problemet eller lär mina flickor att det är ok att leva såhär.. men han är mitt livs kärlek och jag vill bara hjälpa honom. Jag vågar inte prata med någon annan. Inte min familj och inte hans familj. För det känns som man bryter ett förtroende då..

Vad ska jag göra??

Bra att du hittat hit. Här kan du skriva av dig. Känner igen just det att berättar man för någon annan så sviker man ett förtroende. Men då offrar du lite av dig själv. När jag berättade om min mans beroende, numera mitt ex, så lättade en stor börda. Jag berättade för mina närmaste och fick enormt stöd. Och tänk vad många som redan förstod att han drack för mycket.
Försök att släppa fokus från din man. Hitta på saker att göra med barnen. Vill mannen vara med, så får han. Men börja tänk på vad du tycker är kul. Det blir sådan enorm skillnad, fast man inte tror det.
Och fortsätt skriv här. Det blir som en dagbok och det är lättare att förstå hur man känner och tänker om man ser det i skrivande form.

@Skrållan
Tack för ditt svar, mina närmaste vänner vet om detta. Då en av mina bästa vänner lever i samma situation som mig också då hennes man också har alkoholproblem.. det värsta är att min mans syster ser mig som en medberoende eftersom jag inte tar tag i problemet men jag känner att jag kan ju inte hjälpa honom fullt ut utan han måste ju vilja ta steget själv o söka hjälp för sitt beroende..

Står just nu i valet och kvalet om jag ska lämna honom pågrund av att vår äldsta dotter som är 7 mår inte så bra just nu och tror inte detta hjälper henne att må bättre.. det är tufft och vet inte alls hur jag ska göra. Man är så beroende av varandra. Jag är så rädd att ta klivet och skilja mig… då min familj inte alls är stödjande och har inte så stort kontaktnät då jag har isolerat mig själv pågrund av mannens problem.. ännu mer efter den helgen då han blev våldsam.. drömmer mardrömmar o tassar på tår.. vill bara bryta ihop o berätta hur jag känner för honom men jag vet ju att det är en triggar igång hans alkoholberoende då… känner mig så hjälplös…

Känner så med dig. Så jobbigt det är. Tänker med en gång när jag läser att han blir våldsam, att du ska vara rädd om dig.
Kan du prata med honom när han är nykter? Säga vad du känner och vad du är orolig för?
Utgå från dig själv, säg inte vad han ska göra.
Bara lite tankar här på morgonkvisten.

@Skrållan
Tyvärr så kan han inte prata om sånt här när han är nykter då han är en väldigt inåtvänd person, man pratar inte om sina problem… utan man sopar under mattan och så är allt bra..
det är en jobbig situation då jag är beroende av honom just nu då jag försöker få ordning på min ekonomiska situation… men jag skulle helst vilja lämna honom men kan inte få en bostad då jag har betalningsanmärkningar… skit jobbigt.. annars skulle jag lämnat honom redan dagen efter den här händelsen..