Hej,

Min sambo kom till insikt för ett tag sedan att han har alkolholproblem, vilket jag har insett väldigt länge men mitt medberoende har gjort att jag inte har gjort nåt mer än att säga till honom. Han har då bara förnekat och förminskat sina problem.
För ett tag sedan hittade han denna sida och är nu motiverad (enligt honom) att genomföra detta program.

Ni som har haft anhöriga som gått igenom hela programmet, har ni upplevt att programmet har hjälpt?

Jag vill att han går i pratar med någon men nu är han helt inne på programmet.

Vad är era erfarenheter?

Li-Lo

Hej Stina89

Välkommen till oss på Alkoholhjälpen & Anhörigstödet.

Det är några dagar sedan du startade din tråd, det skiftar lite hur snabbt en tråd får fart eller hur många svar en får här inne. Det låter som att du känner dig tveksam till din partners val av stöd.

Vägarna in i ett problematiskt drickande är många men det fina i kråksången är att det finns flertalet stigar ur det. Det gäller oftast för den det gäller att hitta det som passar just den personen, det är inte ovanligt att prova olika typer av stöd. Att vara anhörig kan innebära samma mål som den som dricker men en helt annan resa. Om ni gör detta tillsamman kan det vara bra att stämma av efter ett ag. Gör ni rätt, blir det skillnad?

Hur mår du i allt detta, om jag förstått dig rätt har du haft modet att lyfta alkoholfrågan under lång tid. Var finner du återhämtning? Hur gör du för att tänka på dig? Anhöriga vittnar ibland att allt kommer att handla om alkohol och den som dricker.

Om du skulle göra något bara för dig, vad skulle det vara?

Vänligen
Li-Lo
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet