Hej! Jag skriver med anledning av min storebror som är 24 år och har ett missbruk. Han har helt klart en obehandlad ADHD diagnos och har aldrig riktigt kunnat reglera sin impulskontroll. Det har blivit påtagligt när han dricker. Han är dömd för diverse våldsbrott och kom precis ut från sitt första fängelsestraff. Vi i familjen har precis fått veta att han sedan en längre period tillbaka inte bara missbrukar alkohol utan även kokain och ectasy. Det har även framkommit att han har ett spelmissbruk och otroligt stora skulder. Han har pga detta sumpat sitt förhållande som varit den enda trygga punkten i hans liv. Vi är otroligt oroliga och vet inte riktigt vart vi ska vända oss. Han undviker alla situationer där känslor/konfrontation är inblandat och jag kan gissa att han har väldigt mkt ångest pga att hans beteende skadar andra. Vad tror ni är första steget för oss som anhöriga att hjälpa till? Var kan man vända sig?

Vilken svår situation. Tror ni först och främst måste fokusera på er själv. Det är så mycket oro och smärtsamma känslor att hantera. Anhörigprogram i kommunen, kurator eller psykolog på vårdcentralen, kyrkan kanske, finns alanon och anhörigveckor man kan åka på. Mår ni lite bättre så kan ni hantera din bror på ett mer konstruktivt sätt.

Du säger att du tror att din bror har ångest för att hans beteende skadar andra. Vet inte riktigt hur du menar men att ni mår bättre avlastar ju din bror från en del skuld. Du säger också att din bror undviker alla situationer där känslor/konfrontation är inblandat. Tjat, förebråelse, tårar hjälper inte honom att bli drogfri. När ni pratar med honom utgå istället från er själva och tala inte om vad han ska göra. Berätta för honom vad som gör er oroliga.