Hej!
Min vän kommer ut idag efter en veckas avgiftning på klinik. Jag ringde alkoholkoncentration men den var tyvärr stängd så frågar här.
Vad kan jag vänta mig? Kommer han vara lik sig som innan (olik sig men fungerande) eller ’nykter’?
Brukar det ta lång tid innan medicinerna (typ stesolid mm) går ur kroppen?
Brukar den som kommit ut vara överdrivet positiv ang framtiden?
Är personen skörare än vanligt?
Fattar att det kan vara olika men jag är rädd och vill försöka förbereda mig så om ngn har erfarenhet tas det tacksamt emot!

Hej "Hallonpaj"!

Här skrev du och bad om andras erfarenheter av hur det kan vara att ha gått igenom en avgiftning. Forumet är lite långsamt ibland, och kanske fick du svar på din fråga någon annanstans. Oavsett om du träffat din vän ännu eller inte är du varmt välkommen att skriva om hur det känns just nu, ibland kan en behöva skriva några gånger i en tråd för att den ska "ta fart".

Varma hälsningar,
Kristoffer
Alkoholhjälpen

Hej och tack för svar!
Jo han kom ut, en omtumlande vecka och sen drack han igen. Han kunde inte pga levervärden medicinera (typ variant antabus) och kunde inte hålla emot.
Kung Alkohol regerar. Nu ska han ’dricka måttligt’ tills värdena blivit bättre och få medicin då.
Förnekandet är det svåraste. Jag hatar skiten!
Frustrerad också över att han får en exklusiv vårdinsats men sen släpps ut utan livlina. Varför lägga medel utan att kunna lyckas? Kroppen kan renas men själen som missbrukar blir inte frisk för det.
Jo det ska göras en vårdplan och han ska få samtalshjälp och medicin, det är fantastiskt men glappet mellan utsläpp och vårdplan var för långt.

Precis som du säger det behövs mer än avgiftning och det bör ske i anslutning till avgiftningen. Så blev det tyvärr inte men en vårdplan är planerad och kanske kan det vara något positivt med att hen återgick i missbruk omedelbart och t.o.m. att levervärdena var dåliga. Det innebär ju att man förhoppningsvis tar hänsyn till detta i vårdplanen och därmed finns större möjlighet att få rätt vård. Kanske kommer man underfund med att din vän behöver vård på behandlingshem t.ex. Jag vet självklart inte hur man planerar, men i slutändan handlar nykterheten om motivation. Ett råd till dig försök att inte lägga energi på det du inte kan påverka t.ex vårdplanen. Det leder ingen vart. Inte lätt men man mår bättre av det själv. Fint att du bryr dig om din vän men glöm inte dig själv. ❤

Tack för svar. Jag älskar karln men inte hans missbruk eller den han blir av det.
Nu hade de inte återkommit från kliniken på en vecka, jag peppade att han själv skulle ringa upp.
Det är så mörkt. Han jobbar inte nu så jag tänker att dagarna spenderas med flaskan. Vi har brutit kontakt utöver lite mess (jag har satt en gräns kan inte ha kärleksrelation när han dricker)
Jag måste acceptera att han super bort sig och det är hans val men det gör mig så jävla arg! Och oändligt sorgsen.
Läste en nykter alkis text där hen skrev ’När jag hittade frågan ’har jag druckit färdigt?’ och svarade ja hittade jag motivationen’ Det slog an i mig men jag tror tyvärr att min älskade inte är färdig än.

@Hallonpaj
Har också min (just nu) fd som dricker. Jag kom fram till att jag inte kan vara i det då det kändes som att även jag skulle gå under. Jag är liksom inte arg på honom utan arg på alkohol, det vrider sig i magen. 😖
Och så är det dessutom sommar och alkohol glorifieras på flera håll, jag blir sorgsen och frustrerad då jag fått erfara vad alkohol kan ställa till med.

Jag försöker med ett mantra att jag inte kan rädda någon utan att jag kan rädda mig själv.

Sköt om dig. 💕

@Hallonpaj styrka till dig ❤ Mental besatthet av den beroende ingår för närstående . Skriv här !! Prata med de som förstår. När hans uppvaknande kommer vet han inte själv . Om det kommer 😔 Gå med i alanon om du inte är det. Ta hand om dig. Det är skitsvårt men det bästa du kan göra för dig o din beroende ❤ Är mina tips. Kram