Jag och mina syskon samt föräldrar börjar bli väldigt orolig över våran bror/son.
Han har under en längre period druckit mycket men vi har nog inte insett hur mycket det faktiskt rör sig om förens nyligen.
Han gjorde nyligen slut med sin flickvän och ringde mig och bara grät, hyperventilerade och var väldigt påverkad (han kämpar även med mycket ångest samt panikattacker) vilket jag också gör så jag vet vad det handlar om.
Jag och min syster bestämde oss för att åka till honom för att visa vårat stöd och att vi finns för honom.
Vi möttes av något som vi inte trodde va sant. Hans lägenhet var kaos, på riktigt kaos! Lägenheten kan inte ha blivit städad på det senaste året om inte mer, smuts och dam överallt. Och överallt låg det tomma flaskor, burkar och en stor hög med lådvin som täckte vardagsrummsgolvet och matrester som stått så länge att det var fluglarver i. Det va så otroligt hjärtskärande att se, men jag och min syster fann oss ganska snabbt i situationen och tröstade vår bror som var väldigt väldigt påverkad. Han skämdes så mycket över att vi kom dit och fick se hur det såg ut och han skämdes över sig själv. Flertalet gånger under tiden vi var där, frågade han vilka fler som va där och jag sa att det bara va jag och vår syster och jag trodde han bara "fyllesvamlade".
Men detta har han även svamlat om fler gånger då han har druckit och han säger att han hör att det är folk. Och jag tänker att han hallucinerar. Har läst om något som kallas alkoholpsykos.
Jag känner mig vilsen, förkrossad och rädd över att förlora min bror. Då han vid påverkat tillstånd säger att han vill ta livet av sig.
När han dricker så känner jag verkligen inte igen honom, ALLS. Det är inte han. Jag vill få honom inlagd så att han inte har tillgång till alkohol mer. Men jag vet inte alls vad jag ska göra, ingen av oss anhöriga vet. Vad, hur gör man!? När han är nykter så verkar allt okej och han sköter sitt jobb, och han skojar och låter glad och skämtar som han alltid gjort.

Verkligen en chock kan jag tänka mig att se hans lägenhet. Låter väldigt allvarligt tycker jag och funderar på om er bror inte har psykiska problem som han kanske dövar med alkohol. Andra droger? Du säger att han hör folk i lägenheten och det tyder ju på att han är psykotisk. Han säger dessutom att han vill ta livet av sig när han är påverkad. Undrar om ni pratat med er bror om eventuell behandling för sitt missbruk. Hur ser han på det? Vad vill han?
Jag hade ringt psykiatrins öppenvård för rådgivning och berättat precis det du skriver. Hade även ring socialförvaltningen och bett om råd. Socialförvaltningen ansvarar ju för missbruksvården och där finns hjälp att få både för honom och er. Din bror behöver troligen hjälp även av psykiatrin. Detta hade jag börjat med.

Li-Lo

Välkommen Willy

Så skrämmande för er alla att se hur förändrad din bror är. Det är inte lätt att så svart på vitt beskriva och våga se hur det står till med en anhörig. Så bar att du skriver, tystnad är sällan hjälpsamt. Du fick några kloka förslag på vad du kan göra nu. Se till, och ta ditt eget mående på allvar och ta kontakt med vård samt socialtjänst.

Hur landade de i dig? Vad tror du att du förmår göra nu?

Varma hälsningar
Li-Lo
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet