Undrar vad jag ska göra lever med en man som är alkoholist, känner nu att jag inte orkar. Han fick en Stroke 2009 är halvsides förlamad på vänster sida dricker 1.5 liter vin och en öl om dan, är personligassistent åt honom men börjar bli sliten i kroppen.Han behöver hjälp med allt vet inte hur jag ska orka mer. Vi tjafsar jätte mycket tappar kissflaskor spiller jätte mycket.Hinner inte med mej själv. Undrande

Hej Pepparkaka58!

Du har skrivit här tidigare och som jag förstår har du levt i detta många år, sökt stöd, haft möten med barnen om hur ni ska hantera situationen mm. Du har nu fått nog, känner att du inte orkar mer, hinner inte med dig själv och det låter helt förståeligt, du har försökt och det går inte att hjälpa någon att sluta dricka som inte vill ta emot hjälpen.
Han har varit elak mot dig och du känner att både din kropp och ditt psyke inte orkar med detta mer. Hur ser ditt stöd ut utifrån vänner, bekanta, professionellt?

Jag får flera tankar när jag läser detta och sett att du skrivit tidigare. Det finns hjälp för honom att få på annat sätt och en fundering är om en orosanmälan till kommunen kunde vara en idé, kring hans drickande och att du får stöd för egen del, vad tänker du om det?

Vi tipsade för länge sedan om att kontakta kvinnofridslinjen angående att han kan vara elak, tog du någonsin kontakt? Om du gör det kanske det kan kännas skönt att veta att det är anonymt och kostnadsfritt.
Skriv gärna till oss också under ”frågor” om du vill komma i direkt kontakt med oss här på alkoholhjälpen så kanske vi kan hjälpas åt att komma vidare. Fortsätt såklart annars också att skriva här i din nystartade tråd.
Ibland kan en behöva skriva flera gånger innan en tråd får fart.

Ta hand om dig så gott du kan, bra att du skriver!

Vänliga hälsningar,
Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet