Kan man hjälpa

Profile picture for user pebles

Min syster är alkoholist vilket vi I familjen precis fått reda på. Hennes liv har kollapsat helt och hon riskerar att förlora sin sambo och barn.
Kan vi hjälpa henne? Tycker att överallt man läser står det att dem själv måste inse och ta hjälp.
Ska man bara stå bredvid och se på när någons liv förstörs?

Känns som vi famlar I mörker och inte vet hur vi ska gå tillväga och bemöta detta.

Alla tips tas tacksamt emot.
Dels hur vi ska bemöta henne och dels var vi kan vända oss för hjälp till henne och även till oss så vi kan förstå mer.

Profile picture for user Tofu

Ja, du kan hjälpa om hon är mottaglig. Det ligger väldigt ofta massa skuld och skam bakom. Inte sällan stolthet med. Att "falla" för etanol med sockerlösning är lätt. Hela samhället är ju uppbyggt på att det är pricken över i:et vid de flesta tillställningar så det är så svårt att vara den som inte fixar. Skammen det för med sig gör att man bara vill gömma sig. Så tänk på det när du pratar med din syster. Prata med henne så att hon känner stöd och kan bevara sin värdighet / stolthet om du förstår vad jag menar.

Det kan vara svårt att komma igenom den hårda fasad man byggt upp för sig själv och alla runtomkring. Värt att tänka på.

Hon har massor att vinna på att sluta. Sova bättre, minskad ångest (det är en ångestdrog) och ett inre lugn. Livet blir inte sämre utan. Läs under vidare livet ska du se. Säg till din syster att hon kan gå in och kika här under förändra. Det finns massor av historier och klokskap.

Sist men inte minst. Heja dig som tänker så om din syster. Min skickade länken till detta forum för 15 mån sedan. Jag har varit nykter sedan dess ❤