Jag är en kvinna på 50 år som har 2 syskon som är yngre än jag. Min bror har haft återkommande alkoholproblem sedan unga år men har blivit värre dom senaste 5 åren. Han har ett barn som är i yngre tonåren. Han är skild pga alkoholen. Han vet att han är beroende av alkohol men vill inte ha någon hjälp att sluta.
Min syster dricker och ljuger om allt och alla. Hon vill inte erkänna att hon dricker och att hon får problem att hon dricker.
Nu har det gått så långt att jag orkar inte lyssna på deras fylleprat eller lögner om stort som smått. Lögner som är allvarliga, man blir väldigt trött på att höra det om och om igen. Sen så minns dom inte vad dom sagt.
Så nu vill jag säga upp kontakten med dom båda, för jag orkar inte vara med i deras spel längre.
Från en trött stora syster

Det är väl helt ok att sätta sig själv i första rummet och bestämma att du har fått nog. Särskilt att du inte orkar träffa dem berusade. Kan du ställa upp för och hjälpa ditt brorsbarn på nåt sätt?

@Sisyfos
Det är väldigt svårt att hjälpa mitt brorsbarn pga att jag bor väldigt långt bort.
Så det är ett problem, hon ser ju att pappa är annorlunda och att han går och lägger sig och sover.
Vet inte hur jag ska göra….
Anmäla till socialtjänsten? orosanmälan?
Många tankar….

Hej sshhss och varmt välkommen till forum för anhöriga!

Du berättar om både din bror och din syster som verkar ha problem med alkoholen, kanske tydligare för din bror på flera vis där det lett till bland annat skilsmässa på grund av problemen. Varken han eller din syster verkar vara villiga att just nu göra en förändring gällande alkoholen.

Du har hittat hit som ett sätt att ta stöd längs vägen för egen del. Du har fått nog av alkoholen och allt som hör till med lögner och liknande. Detta har dränerat dina krafter och du behöver hitta sätt att återfå dem. Jättebra att du tagit mod och kraft och skrivit här som ett steg på vägen.

Du har en fundering kring om du kan ringa socialtjänsten gällande din bror, god idé, det kan du absolut. Vill du kan du ringa dem utan att ge personnummer och ställa frågor kring vad det innebär med en orosanmälan och liknande, om du vill veta lite mer kring det.

Om du vill prata med någon kan du också ringa Alkohollinjen, 020-84 44 48 den är även till för anhöriga, ifall du inte redan kände till att den finns.
Ta väl hand om dig och hoppas du hittar mycket här som blir hjälpsamt!

Varma hälsningar,
Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet