De dryga två åren som vi känt varann har varit så mycket fram och tillbaka, så många gånger. Jag var en förälskad idiot som blev gravid nästan med en gång när vi möttes, och i mitt förälskelserus såg jag inte det som borde varit så tydligt - han är alkoholist. Nu har vi en undebar liten dotter som är helt fantastisk på alla sätt och vis, men jag är så olycklig.

Min sambo dricker sig inte full mer än en gång i veckan, som regel på fredag eller lördag, men det är få dagar som han inte dricker något alls. En vanlig vardagskväll blir det i vart fall ett par öl och på helgen vin och öl. Han ljuger om hur mycket han druckit, han har gömt tomflaskor för mig, han har kissat i sängen när han varit full. Han går inte att lita på; en sväng för att möta ett par kompisar för en öl innan middagen resulterar i att han kom hem dyngrak, etc etc. Han har gjort många saker som är mycket värre också.

Men alltid dagen efter är han ångerfull, ska ta tag i sina problem, vet att han är alkoholist, vet att han borde sluta dricka helt. Men det händer aldrig något. Nu har det gått så långt att min tolerans för honom har blivit närmast icke-existerande. Jag är sur och ofta på dåligt humör, och då är det ju såklart jag som får skulden när det blir dålig stämning hemma. Känner mig deprimerad och orkar inte hålla kontakten med vänner. Ingen i min familj eller mina vänner vet hur vi har det hemma. Men det som oroar mig mest är självklart vår dotter. Jag är själv uppvuxen med en pappa som var (är) alkoholist, och kunde aldrig i min vildaste fantasi ana att jag skulle få barn med en sådan man. Men det har jag ju, och innerst inne önskar jag inget annat än att vi ska kunna leva tillsammans som en lycklig familj. Men ju längre tiden går desto mer börjar jag inse att det nog inte kommer att bli så. Den enda gången jag och min sambo kan ha en konstruktiv dialog runt hans problem är typiskt dagen efter att han varit full. Men när vardagen kommer och han borde ta tag i det och gå till AA/läkaren/kontakta behandlingshem, sluter han sig som en mussla, vill inte prata och anklagar mig för att skapa dålig stämning och bråk när jag försöker ta upp problemet.

Jag inser innerst inne att jag måste gå. Men klarar inte av tanken på att jag ska leva ensam med min dotter och att hon ska växa upp i ett skilsmässohem. Mår dåligt också när jag tänker på att hon ska behöva vara ensam med honom varannan vecka/helg eller vad det nu blir. När jag är hos henne hela tiden så vet jag ju att hon är trygg och att jag är där för henne, oavsett om han är full eller ej. Det ekonomiska är också en del i det hela, tragiskt nog. Har en bra utbildning och tjänar hyfsat, men bor i en huvudstad där bostadspriserna är alltför höga. Dessutom har jag ingen familj i närheten, så ingen som kan avlasta eller hjälpa till i vardagen.

Just nu känns allt så hopplöst. Hur ska jag tänka och vad ska jag göra för att förbättra min situation?

Bedrövadsambo

Verkligen en svinbra start! Håller tummar och tår för att det fortsätter så ? En dag i taget!

Dis

Vaknade tidigt (lite tidigare än vad jag helst hade valt pga dottern), var helt utvilad efter en god natts sömn. Ligger ute på verandan och solar med en kopp kaffe, sambon är vaken och fräsch och håller på att fylla upp dotterns plaskbassäng.

Ha en härlig första dag i juli alla! ?

InteMera

Välbehövt med en dag som ser ut som vanligt familjeliv! ?

Vi har också märkligt nog haft en ok helg, mannen nykter för ovanlighetens skull men stundvis lite småsur och irriterad men i övrigt på helt gott humör. Så man passar på och andas för en stund.

Dis

Tre veckors nykterhet blev det innan han föll för frestelsen under vår semesterresa. Han har inte varit full men druckit både ett och två och tre och fyra glas vin/öl under cirka fem tillfällen. Jag har varken gett honom tillåtelse att göra det eller försökt övertala honom till att inte dricka. Han ansvarar för sina egna handlingar. Vid det första tillfället kände jag hur allt rasade. Ville bara åka hem med dottern (men det gick inte). Har lugnat mig nu men önskar inte att gå tillbaka till där vi har varit tidigare med ett eskalerande bruk som slutar med en förfärlig incident av nåt slag. Befinner mig nu tillsammans med dottern på besök hos min mamma i några dagar. Sambon har fått besked om att vi ska prata när jag kommer hem. Skönt med lite tid för mg själv och kunna reda ut mina tankar.

Bedrövadsambo

Det är det enda rätta, att du får vara för dig själv och reda ut dina tankar. Förbannade alkohol!

InteMera

Vad tråkigt att höra Dis han sakta igen börjat dricka, om än normalare mängder. Bra du vill sätta ner foten och säga vad du tycker! Han verkar ju tro han är botad nu redan och kan dricka som alla andra. Att de inte själva förstår att det inte stannar där, att mängderna alltid sakta sen ökar tills man är tillbaka på samma fyllenivåer som innan.

Säkert skönt med några dagar för dig själv först, släppa tankesnurret ett tag och tänka på annat innan du behöver ta tjuren vid hornen. Sänder dig en stor kram!

Dis

Hej alla! Snart jul och jag tänker mycket nu. Det sista halvåret har varit betydligt lugnare än våra tidigare år tillsammans, men ändå har det inte funkat mellan oss. Så mycket som ligge under ytan och bubblar. Efter att jag var nära att gå i juni så kommunicerade min sambo ganska snabbt att helnyktert inte var något för honom, men sa samtidigt att han skulle sluta dricka hemma. Helgerna och veckodagarna har därför varit helt underbart lugna och förutsägbara (i vart fall med hänsyn till alkoholrelaterade grejer). Han har druckit måttligt när vi tex varit ute på restaurant eller after work med kollegor och det har funkat okej, även om jag trivs bäst i han nyktra sällskap.

Så kom en kväll i slutet av november. Han skulle på julfest, lovade att komma hem tidigt men kom hem mitt i natten och full. Sedan dess har det varit lugnt, fram tills i förrgår av en slump kom över en gömd ölburk från i fredags då jag var borta på kvällen. Har ingen aning om hur mycket han faktisk drack den kvällen (enligt han själv 2 öl), men jag tyckte att han snarkade onormalt mycket när jag kom hem den kvällen (han låg redan och sov då).

Nu känner jag bara hur allt rasat - igen. Mitt förtroende för honom är helt förbrukat. Hur ska jag kunna fortsätta att leva med någon jag inte kan lita på?

InteMera

Så tänker jag också, hur ska man kunna lita på nån som gömmer sitt drickande? Dricker lite, låssas som inget. Döljer och ljuger, skjuter upp eller slätar över. Om och om igen. För mig blev svaret tydligt för min del: det kan jag inte leva med. Det kommer jag inte. Inte nu och inte sen och det spelar nog ingen roll hur lång pausen blir mellan fyllorna. Förtroendet är borta och tillit finns inte mer. Jag hatar fylla och vill inte se en enda till. Inte nu, inte om ett halvår, aldrig. Inte ett återfall, inga misstag på företagets julfest. För jag orkar inte mer. Varför ska vi anhöriga ha ett oändligt tålamod för mänskor som klampar rätt över oss så fort tillfälle ges? Är inte vår oro och magont värt nåt, då drickat alltid går före? Nej för min del är det enkelt, noll tolerans eller så är det klart. Nån mer skala än så finns inte mer i mitt tålamod. Kanske inte det svar du tänkt dig, att förtroendet kan komma tillbaka låter säkert behagligare men det är kanske inte det lättaste att uppnå och det kräver nog total avhållsamhet av den som druckit. Ljudet av den första ölen är i mitt fall nog för att ta mig tillbaka till ruta ett dvs förtroendet bortblåst.