Jag har fixat lägenhet men det vet han inte om. Försökte prata med honom om hans drickande idag, men han bara viftade bort det som att det inte var några problem att dricka mindre. Sen babblade han på om jobb och politik som vanligt som om inget hade hänt, tror inte han bryr sig om hur hans leverne påverkar mig

Du kan kanske inte få honom att lyssna. Skammen är stor och suget är större. Jag tycker du gör helt rätt som tänker på hur du vill leva. Det är tufft att leva med en alkoholist och du måste fokusera på att du ska må bra, inte bara att han inte ska gå under. Många kramar till dig.

Han tycker inte själv att han har alkoholproblem vilket är det största problemet. Just nu har jag världens ångest över att jag ska berätta om flytten, det känns som att det är jag som kommer att förstöra allting samtidigt som jag vet att han kommer att supa igen och igen, vad han än ”lovar” så länge han inte söker professionell hjälp.

Min bild är att det är det vanligaste. Att inte ha sjukdomsinsikt. Det hade inte mitt ex heller, trots att han kunde dricka 9 glas vin på en dag och regelbundet ballade ur. Hade ångest, minnesluckor, misskötte jobbet.
Han fattade inte alls hur sjuk han var. Det var bara "stök i huvudet". Sen blev han tvångsinlagd.
Håll ut och fokusera på dig. Dras inte in i det där helvetet. Många kramar ♡

Han tog det väldigt bra att jag ska flytta och det känns nästan lite konstigt. Han har inte druckit något sedan jag sa att jag tycker att han dricker för mycket, och nu väntar jag bara på att han ska ta sig en fylla… vi får se hur det går.