Min sambo erkänner ibland att han har ett beroende! Men han säger att han mår bra i det! Han vill inte ta hjälp! Han säger att han dricker för att från mig! Han har blivit fruktansvärt elak sedan jag sa att jag måste ta sonen och flytta härifrån, han får inte växa upp i en miljö med en pappa som super sig redlös varje helg! Han har alltid druckit mycket men lovade att ta tag i det när vi planerar barn! Det eskalerade istället och sonen är nu åtta månader och han har inte varit nykter en ända helg sedan han kom! Han säger att jag manipulerat honom att skaffa barn och han aldrig velat vara tillsammans med mig (snart i fyra år) jag letar efter lägenhet sedan sex månader nu men det är omöjligt att få någon! Jag är så fruktansvärt ledsen och känner mig så oerhört dum! Men varför tar man inte hjälp istället för att vara elak och försumma sin son? Kan han verkligen må bra i missbruket som han säger?

Jag tror det är en skyddsmekanism. Han projicerar sitt dåliga mående på dig. Självklart är det inte ditt fel att han dricker. Däremot är det så att det är hans fel att han inte tar hjälp. Alkoholism är en behandlingsbar sjukdom men om han inte ens vill ta behandling är det ju omöjligt.

Nej, en missbrukare kan inte må bra. En missbrukar flyr från något och använder sig av droger, alkohol eller annat för att just fly. En missbrukare mår "bra" under intaget av det som missbrukas.

Jag känner igen de elaka orden. Och jag är glad att jag inte har barn med mitt ex. Jag såg hans missbruk och ändå tog det mig flera år att få honom att flytta, då han manipulerade mig.

Ta dig därifrån! Ta hjälp av socialtjänsten. Och prata med en läkare att få samtal med en kurator och psykolog för att få stöd under din process. Eller prata med en präst. Finns det en anhörig som stöttar dig?

Vissa anhöriga stöttar inte, de uttrycker sin oro. Då är de inte rätt personer att prata med under tiden, om man vill ta sig vidare! Då kan vården vara bättre. Och förhoppningsvis soc. Jag vet inte hur de arbetar, men de finns till för att hjälpa.

Ta hand om dig!

@Självomhändertagande jag har noterat innan att han druckit väldigt mycket men det har ju alltid funnits ursäkter, jag har varit tråkig som jobbade varje helg, då måste han ju umgås med vännerna.., och då är det alltid alkohol inblandat…
Någonstans förstod jag att han inte skulle klara sluta själv när sonen kom men man var väl nativ och tänkte att då tar han hjälp eftersom han också önska sig en familj (han har saknat kärlek i sin familj)
Men det blev en väckarklocka för mig då jag insåg hur stort hans missbruk är..

Socialen kan inte hjälpa till med boende säger dom, har försökt få största hyresvärden i staden vi bor att det är akut men jag får inte gå före i kösystemet ändå.
Jag är iaf hård mot honom att han inte får vara nära sonen när han dricker och har druckit. Självklart försöker han komma och fylla med honom ändå när han är packad men jag säger till honom och dra då sätter han sig längre bort och ser ledsen ut…
Känns inte som man har nån att prata med men det var ett bra tips med präst 🙏🏻

@nycat Fortsätt skriv här, här finns så mycket förståelse och kunskap. I din kommun (finns i alla kommuner) finns hjälp för dig att få, googla din kommuns namn och sen stöd för anhöriga så ska du se. Det är lagstadgat, så det finns i alla kommuner i Sverige.
Du har barn så tänk på att även om du skyddar ditt barn mot din partner när han är full så känner barnet av din oro. Du måste bara koncentrera dig på dig själv-att du ska må bra-för ditt barns skull.
Ha inte dåligt samvete-han har en behandlingsbar sjukdom -men den är inte behandlingsbar om han själv inte vill/kommer till insikt om det UTAN din inblandning.
Ring kommunens stöd, ta hjälp och ta hand om dig själv! Stor kram

Mitt råd till dig är att be socialen om en lista över privata hyresvärdardar där du bor. Det brukar man ha. Annars leta på nätet. Då kan du själv kontakta dom. Har jobbat med boende och det är en nackdel när socialförvaltningen kontaktar hyresvärdar för då undrsar man vad den personen har för problem eftersom man har kontakt med socialen. Så ser våra fördomar ut. När jag jobbade med det så var enda möjligheten ett provkontrakt eller ett kontrakt där man frånsagt sig besittningsskyddet, vilket innebär att man kan bli vräkt omedelbart om man stör eller inte betalar hyran i tid. Kanske kan du skicka ut en förfrågan på facebook. Kolla i trappuppgångar. Längst ner brukar kontaktuppgifter till hyresvärden finnas. Sedan finns det ju givetvis mindre attraktiva områden där det ät lättare att få en lägenhet, men det vill man kanske bara i yttersta nödfall ha.

Tack 🙏🏻 @gros19 jag letar och letar o anmäler mig till allt men alla köer är långa här. Bor i en stad med 7000 invånare, jag är rätt beroende av att inte flytta från staden också eftersom svärmor bor här och jag inte själv har någon släkt som kan hjälpa som framtida barnvakt. Men tack för fina tips