Min mamma har allvarliga problem med alkohol. Det började först när hon var runt 47 och pågick i ett par år, sen fick jobbet reda på det då hon dök upp full och blev hemskickad med krav på behandling. Efter denna omgång av behandling höll hon sig nykter i runt åtta år, men sen dess har det varit fram och tillbaka. Nyligen åkte hon fast för rattfylleri, och nu är någon typ av gräns nådd enligt oss.

Antabus, träffa psykolog varje vecka, gå på AA, olika läkemedel, inlagd på beroendeakut. Inget verkar ha haft en god effekt.

Ett annat stort problem är att hon inte går att lita på, givetvis en del av sjukdomen. Hon säger att hon dricker för att hon mår dåligt, men drickandet gör givetvis bara att hon mår ännu sämre. Hon säger att hon “testat allt” när det kommer till behandling, men det är svårt att veta om det är sant eller om hon inte vågar ta tag i sina underliggande problem.

Vad ska man göra? Vad kan man göra?

Mamma bor själv, så ingen kan agera polis. Har vi som närstående kanske inte ställt tillräckligt hårda krav på henne?

Vi som närstående är vilse.

@oklarsanning
Bra ställe detta att få ur sig och diskutera med människor i liknande sits. Du är inte ensam. 🌹

Det jag tänker är att oavsett vilka krav man ställer fortsätter människor att dricka om de inte själva vill förändra sin situation. Något som bidra till att få henne att tänka efter att sluta tänker jag är t ex konsekvenser av olika slag och att man inte "städar upp" ... Kanske hon har minderåriga barnbarn ?
En konsekvens kunde då vara att förklara typ att vi far tillbaka hem om du dricker för vi upplever att du blir personlighetsförändrad, vi umgås gärna med dig då du inte dricker för då är du den riktiga du och vi alla har roligt. Att lugnt och bestämt förklara ens upplevelse kring alkohol men att samtidigt få fram vad personen betyder.

Ja, det finns alltid anledning att dricka för att man mår dåligt för att klara tillvaron, fint väder, dåligt väder, jag fick inte semester då jag önskade, datorjäveln krånglar ... Hur som så har man tappat kontrollen.

Att hon säger att hon provat allt kan vara hennes sjuka jag att få er att sluta "tjata" och att hon kan fortsätta dricka. Vad finns det mer att tjata om ifall man provat allt? Att hon försöker eliminera "hindret"?

Jag är inte så insatt, men om det går för långt kan tvångsintagning vara aktuellt? Orosanmälan?

Sköt om dig och de andra runt mamma, försök ta hand om er själva också. 💕
Som anhörig får man så många känslor, men man får inte glömma sig själv.