Min mamma har alltid varit närvarande och stöttande sedan jag var barn. Hon har däremot haft ett problematiskt liv med män som inte behandlat henne bra. I min tonår började hennes drickande eskalera i samband med att hon gick in i en dysfunktionell relation med en alkoholiserad man. Hela min tonår bråkade jag med dem båda och det kändes som en lättnad när det äntligen tog slut mellan dem. Det som däremot dröjde sig kvar var alkoholproblemet. Hon dricker inte konstant men så fort det blir helg så ser hon till alkoholen som en metod att slappna av. Alkoholen gör henne paranoid, aggressiv och otrevlig. Hon går till angrepp och kastar ur sig saker som sårar något enormt. Jag är 25 år och bor i en annan stad med min sambo, problematiken är när jag kommer hem för att besöka. Jag tassar på tå, jag låtsas som ingenting när hon häller upp ytterligare ett glas. ”Det är ingen fara” intalar jag mig själv. Efter några glas är hon som förbytt. Konfliktsökande, dömande. Det slutar ofta på något vis i konflikt och jag får höra att jag kan dra hem. Denna helg är jag på besök och återigen händer samma sak. Jag vill inte att min sambo ska se hur dysfunktionellt det verkligen är, jag skäms. Försöker jag tala om hennes alkoholproblem blir hon förbannad så det slutar ofta med att jag håller tyst. Jag vet inte längre hur jag ska agera. O ens sidan är hon en omtänksam och underbar mamma men så fort hon dricker blir hon som förbytt. Jag funderar om jag ska bryta med henne men jag vet inte om jag klarar av det. I hennes ögon har hon inga problem. Jag mår dåligt av att behöva uppleva detta varje gång jag kommer på besök, se henne ligga till sängs halva dagen efter en fylla, gråtandes. Jag känner mig så maktlös.

Li-Lo

bobbon5, ett varmt välkommen till oss på Alkoholhjälpen & Anhörigstödet.

Du har det tufft. Det låter som att du länge försökt hantera din mammas alkoholproblem på fler fronter. Inte konstigt att du känner dig uppgiven. Du är inte ensam om något av det du beskriver. Tvärtom. Och i allt detta har du handlingskraft och mod att be om stöd.

Det finns saker du kan göra. För dig och i relation till din mamma. Redan nu har du kunskap om vad som inte fungerat. Om jag förstår dig rätt står du på tröskeln till ditt eget liv och du funderar på vad som egentligen är ditt ansvar i allt detta. Att du skriver här, söker stöd och vägledning är ett fint tecken på att du tar ansvar för dig. För ditt mående. Att vara tydlig med sina gränser kan såklart vara smärtsamt om andra förminskar dem samtidigt är det ofta stärkande i längden. Att till exempel säga till din mor att du endast vill umgås utan alkohol är ett sätt att värna dig. Det är så att säga inte ett ultimatum till henne utan till dig. från dig. Det du gör är att du visar respekt och hänsyn genom att berätta. Eller hur tänker du?

Jag hoppas att du får fler svar här från andra användare, det kan ta lite tid ibland.

Vänligen
Li-Lo
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet