Som topic, funderar en hel del på varför just sprit påverkar mer och tar fram mer aggressivitet?
Två till mig närstående män blir elaka av sprit, den ena blir förvisso det av allt starkare än folköl men ännu värre av sprit.
Hör gärna svar/kommentarer från både anhöriga och ni som varit där själva.

Jag har motsatt erfarenhet, mitt ex blev sorgsen av spriten. Funderade mycket, angstade mer. Men aldrig aggressiv. Tänker att det kan bero på hur man är i grunden och vilka känslor man dövar med spriten? Förr eller senare kommer de ut.

Li-Lo

Hej på er båda.

Hoppar in för att ge ett perspektiv på hur alkoholen slår. Och varför.

Börjar med att säga att hjärnan inte har något skydd mot alkohol. Den har inte samma förmåga som till exempel levern eller magsäcken att bryta ned själva molekylen. Lite förenklat kan jag beskriva det som att alkoholen, då den når hjärnan stegvis bedövar/förgiftar olika delar samt påverkar en mängd signalsubstanser. En stor oreda uppstår. Det blir felkopplingar.

Något förenklat är förloppet i hjärnan detta, när vi dricker alkohol i växande mängder:

När alkoholen först når hjärnan är det hjärnbarken som påverkas genom att aktiviteten minskar. Det är hjärnbarken som styr vår tidsuppfattning och vår benägenhet att kritiskt granska oss själva. Vi hamnar i en tidsbubbla där framtiden bleknar bort, och gårdagens pinsamheter är glömda. Vi blir mindre självkritiska och vågar mer, blir mer pratsamma och tar risker. Det är denna första konsekvens, bedövning många uppskattar och söker.

Om vi fortsätter att dricka, och får promilletal omkring en promille, når alkoholeffekterna mellanhjärnan, och våra känslor tar över. Alkoholen gör oss nu sentimentala. Vi blir ”flockvarelser” och börjar kanske krama personer i vår omgivning, och berättar saker i förtroende till personer som vi inte känner. Samtidigt är vi självcentrerade och vår empatiska förmåga minskar. Vi blir impulsstyrda och känslor snarare än tankar styr oss. Vi kanske blir flirtiga, bryter förtroenden och löften osv. Gör sådant vi ångrar och kanske känner skuld eller skam för. Vi kan liksom inte "lära" oss att göra annorlunda under rus men vi kan ta ansvar för att inte blir berusade.

Dricker vi ännu mer, och blir ordentlig berusade, når alkoholen den äldsta och minst utvecklade delen av hjärnan, reptilhjärnan, som styr våra reflexer och vårt kamp- och flyktbeteende. Nu är allt svart eller vitt. Vi är grälbenägna och har en lättväckt aggressivitet. Vårt rationella tänkande är inte tillgängligt för oss längre.
En del blir enormt ledsna över saker i sin barndom. Vi förlorar nästan helt vår förmåga att reglera våra känslor. Sätta dem i sammanhang. Många kan förbryllas över sitt beteende och har svårt att få ihop det med den person de är när de inte är påverkade av alkohol. Sedan är det naturligtvis så att den som har nära till våldshandlingar eller aggressivitet som nykter har än svårare att hantera det som påverkad.

Kanske kan den här förklaringen hjälpa till att förklara vad som händer i hjärnan?

Precis som du Åsa är inne på så förstärks det som redan finns. Efter två glas vågar en kanske berätta om något men det kan också vara så efter mer alkohol att det inte ligger ett "verkligt" problem bakom infall eller utfall utan det är en förgiftad hjärna som gör oss bänga (ursäkta uttrycket). Sanningen ligger således INTE i vinet. Alkohol är sinnesförändrande och i takt med antal glas förlorar vi tillgång till det vi behöver för att ta kloka beslut och vara sanna oss själva.

När det kommer till "typ" av alkohol så spelar det principiellt ingen roll, ren sprit eller folköl. Det som gör skillnad är att sprit ofta dricks snabbare. En fyra whiskey kan en svepa rätt snabbt medan samma mängd ren alkohol går långsammare och den blandas ut med annat som i 50 cl folköl, 33 cl starköl eller ett glas vin som alla innehåller mycket mer än alkohol. Något som också spelar roll är hur vi reagerar, en del blir trötta och somnar, andra mår illa osv vilket förhindrar att vi blir för berusade. Vi somnar eller slutar dricka. Andra har inte det inbyggda försvaret vilket gör dem extra sårbara. Det finns mycket mer att säga om detta men jag hoppas att mitt inhopp kan bidra till något.

Läs gärna under fliken Fakta också om du vill!

Li-Lo
Alkoholhjälpen

@Li-Lo Tack för en så fin redogörelse. Den sammanfattar verkligen mycket på ett bra sätt.

@Li-Lo skrev:"utan det är en förgiftad hjärna som gör oss bänga (ursäkta uttrycket)."

Jag tycker egentligen inte att uttrycket behöver ursäktas då det är väldigt träffande.