Hejsan, vet inte hur jag ska börja med detta men beskriver min och morsan situation så bra jag kan och vill gärna veta vilka sorts stöd de finns för oss. min far har haft alkohol problem länge. vi snackar 5 år iallafall. vi har försökt allt vad vi har kommit på under dem 5 åren. allt från stöd mentalt,fysikt och pengar mässigt. men inget funkar, håller max 2 veckor så är han på de igen. när han väll dricker så ska han dricka sig medvetslös i dagar. exempel på vad han har gjort ibland är skrikit.kastat grejer.slagit itur saker, kört påverkat,
nu är vi i den punkten där vi har gett upp och vill faktis bli av med han. för all fokus går på att ha koll på han. ingen vila under dagen utan konstant stress vad han kan göra för saker. finns det möjligt visst stödboende för alkoholberoende?
mvh och tacksam för alla svar

Hej Hemligt123 och varmt välkommen till Forum för anhöriga!

Du beskriver en tuff situation där både du och din mor är oroade över din fars alkoholvanor. Han har druckit på det här sättet i flera år och ni har försökt på alla sätt ni kan att finnas där och stötta honom. Det har bitvis och delvis haft effekt, han har gjort en förändring som hållit en kortare period. Han dricker på ett sätt som kan sluta hur som helst och det låter som det tar mycket energi att gå med en ständig oro kring när ett nästa sådant tillfälle kan infalla.

Ni undrar nu vart ni kan vända er för stöd och har som ett steg på vägen skrivit här på forumet, bra gjort! Det krävs både mod och kraft att vända sig utåt.

Det finns olika former av stöd och hjälp att få, frågan är vad han själv är villig att ta emot. Ett sätt är att vända sig till den kommun han är skriven i och börja där, höra vilka möjligheter som finns. Hjälp finns alltid men formerna kan se lite olika ut i olika kommuner.

Jag funderar också på hur ert stöd i detta ser ut, även för er finns det stöd via kommunen, eller vanliga vården, såklart också här. Sedan har vi våra kollegor på Alkohollinjen dit både ni och din far kan ringa (om han vill). Ibland kan det kännas som ett "lättare" steg att ta att vända sig till en helt anonym tjänst; 020844448

Fint att du startat en tråd här, förhoppningsvis får du flera svar och ibland kan en behöva skriva flera gånger innan en tråd får fart.

Igen varmt välkommen!

Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet