Hej alla kloka,här inne på forumet Är ny här och behöver råd.
Eftersom att min man har åkt dit för skoter rattfylleri (inom normalgraden)har han druckit i flera dagar. Hans kollegor har försökt att nå honom vid flera tillfällen. Och idag ringde en på dörren. Maken öppnade, och de satt och pratade en stund,efter det fick han kraftig ångest och gick och köpte mera dryck. Jag har hotat skrikit och gråtit,helt i onödan...
Till min fråga hur gör jag nu eftersom kollegorna ha börjat att kontakta mig om hans mående?
Han tycker att jag ska göra som han,och inte svara på sms odyl.
Han kör sitt race och jag vill inte längre vara med.
Tänker åka till stugan över dagen, men vill inte sova ensam där,och när jag inte ha någon som jag känner så bra i den här staden blir det svårt.
Jag är förvirrad och förtvivlad över hela situationen.
Råd mottages tacksam

Jag tänker att du ska berätta för kollegorna hur det ligger till. Arbetsgivaren har ett ansvar. Kan han sköta sitt jobb?
Det verkar inte som att han klarar av att sluta på egen hand. Kanske vaknar han ur den här destruktiva perioden och lägger av. Det funkar ju inte att dricka bort ångesten eftersom alkoholen skapar ångest.
Mycket tråkig historia. Jag kommer från beroendesidorna och jag tycker verkligen inte att anhöriga ska skydda och dölja. Det är såklart skönt för den som dricker om det inte kommer ut, om man kan ha det som en hemlighet man delar, men det är inte skönt för anhöriga (som saknar möjlighet att påverka) och absolut inte bra för den som dricker. Hoppas det ordnar sig!

Jag håller med Sisyfos. Arbetsgivaren kan också sätta mer tryck på individen än vad familjen kan göra, eftersom de flesta ju vill behålla jobbet. Arbetsgivare har stort ansvar för rehabilitering enligt lag. Missköter man sig måste de agera.
Jag kontaktade mitt ex' chef och det var så han kom i behandling. Tvångsvård blev det till slut. Men han kom in i systemet i alla fall.