Min mamma har druckit i ca 10 år. Förra året gjorde hennes självmordsförsök att hon tvingades att ta till hjälp. Samma år blev hon nykter i flera månader för första gången. Sen drack hon något glas här och något där. I julas hittade jag en undangömd vinbox i hennes garderob och nu har jag och mina två syskon pratat om att flera gånger vi har pratat med henne så har hon låtit påverkad.
Ingen av oss bor i samma stad så vi ses inte så ofta.
När jag pratade med henne idag är jag helt säker på att hon var nykter.

Jag vill prata med henne om det men vill göra det på ett sätt som inte ger henne någon skuld. Jag förstår att det är en sjukdom och ett återfall har jag nästan räknat med. Jag är bara rädd att om jag inte säger något så eskalerar det. Hon säger oftast att det är pga hennes mediciner som hon blir påverkad och det kan jag inte säga varken ja eller nej till. Men det känns verkligen som en ursäkt.

Har någon vart i denna situation och vad kan man göra för att hjälpa?

Jag har varit den som druckit. Jag tycker att ni kan prata med henne om det. Ni kan ju inget göra för att påverka om hon dricker eller inte, men de där förklaringarna om att det beror på ”det och det” att man blir påverkad, de känner jag igen. Sanningen i mitt fall var att jag smygdrack.
Tror ni att hon dricker är det med största sannolikhet så.
Hon gjorde alltså ett självmordsförsök tidigare och varit nykter därefter. Det bästa är att helt sluta dricka. Du kanske skulle kunna tipsa henne om det här Forumet. Här finns mycket fakta om beroendet, alkoholens påverkan. Alkoholen skapar ångest för många. Det är det man också i många fall medicinerar. Du kan ju fråga varför hon dricker. Om du läser här på beroendesidorna så kanske du kan förstå lite mer om hur beroendet funkar. Om hon gillar att vara berusad, om hon medicinerar ångest eller något annat.
Att hålla tyst är inget bra alternativ. De flesta vill vara i fred i sitt missbruk., ostörda. Att ha nån som ifrågasätter, frågar, undrar utan att vara anklagande är guld värt. Missbruk eskalerar om man får vara ifred och inte avbryter själv. Så lycka till! Låt henne inte vara ifred, visa att ni bryr er om.