Vet ej vad jag ska göra. En släktning till min man har gravt alkoholproblem. Hen kontaktar min man konstant när hen behöver pengar mm. Det har pågått i så många år nu. Hen har fått hjälp vid många tillfällen av olika instanser men dumpat den pga sitt drickande. Förlorat jobb och boende med. Hen är just nu hemlös. Självklart kontaktar hen min man o vill ha pengar. Detta har gjort att min man har hamnat i en depression. Jag vill helst inte att hen kommer o bor hos oss då barn ( dock inga småbarn) finns i huset. Jag vet inte heller om jag vill ha hen hemma hos mig, få jag vet att hen även har andra problem ( psykiska). Vad ska jag göra. Detta tär på vårt äktenskap så mycket.

Li-Lo

Hej Mimmi70

Välkommen till oss på Alkoholhjälpen & Anhörigstödet.
Tuff sits ni sitter i på lite olika sätt. Om jag förstå dig rätt vill din man vara hjälpsam samtidigt som det går ut över er familj. Det är heller inte alltid lätt att skilja på att vilja vara hjälpsam och på att vara det. Trots det din man gör blir det inte bättre för personen och kanske finns det utrymme för att visa personen omtanke och värdighet än det han gör nu? Något som inte tär på din man och på er familj så som det gjort.
Det finns inget facit för vad som är rätt eller fel annat än det du gör nu, dvs funderar på hur detta påverkar dina barn oavsett ålder.

Jag hoppas att du får fler svar här och jag vill gärna uppmuntra din man att läsa här eller kanske ringa Alkohollinjen. Där kan ni vara anonyma och få tala med professionella rådgivare. Tel. 020 84 44 48.

Vi alla har ansvar för våra handlingar, personen som dricker, din man och du. Det kan då det vara skönt att få stöd, att inte vara ensam och kanske få nya perspektiv genom att be om råd.

Starkt av dig att sätta ord på det som pågår. Vad behöver du nu för att må bättre?

Vänligen Li-Lo
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet