Min partner slutade dricka alkohol för snart 2 år sedan. Hen upplever att måendet är sämre än någonsin och att hen mådde mycket bättre när hen drack alkohol. Nu har hen otroliga sömnsvårigheter, ständiga förkylningar, enorm trötthet dagtid, ångest och nedstämdhet som bara verkar bli värre. Är detta möjligt? Kan man må sämre och inte bättre när man slutar dricka?

Kanske har min partner börjat dricka igen? Vi har gemensamt konto men jag ser inga köp på Systembolaget. Säkert kan man få tag på alkohol på flera sätt, men hur?

Jag vet inte vad jag ska ta mig till! Vardagen liksom ”kollapsar” pga. hens mående och tröttheten som gör att hen inte orkar nånting. Hen sover mest på dagarna eller kämpar för att kunna hålla sig vaken. Hen är så trött att det ibland är svårt att föra ett vettigt samtal tycker jag. Har bett hen söka vård men hen kommer aldrig till skott. Borde jag ställa ett ultimatum?

@Medberg
Jag läser din text och tänker, hur mår du? Oavsett hur det är, om din partner dricker igen eller inte, så tänker jag bara "hur mår du?". Att läsa dina ord idag ger mig en påminnelse om den kamp som pågår för oss som befinner sig i eller har befunnit oss i ett medberoende. Vi har en tendens att glömma bort oss själva. Det är så bra att du skriver här och jag hoppas att du får många hjälpsamma svar. Jag tänker, hur vill du ha det i ditt liv? Det var en fråga jag ställde till mig själv under flera år då jag prövade få mitt ex att flytta, vilket han till sist gjorde. Men jag behövde professionell hjälp av psykolog för att få de verktyg som jag saknade. Jag hade inte lärt mig att sätta de gränser som jag idag tycker är självklara.

Du frågar om du borde ställa ett ultimatum. Jag tänker att du skulle fråga dig själv, hur du vill ha det och hur du vill må. Har du någon som du kan du prata med om det. Det kan alltid vara bra att bolla tankar med en professionell och utomstående, kanske en kurator på en vårdcentral.

Ta hand om dig. På alla sätt.

Alkohol är ofta inte det enda problemet. Utöver att det är en drog i sig så maskerar alkohol även andra problem.

Mitt ex led av psykisk ohälsa och obearbetad sorg och drack som en svamp för att slippa hantera det. Mina ultimatum om att söka vård, prata med någon, hantera problemet, sluta köps sprit, gå till sorgebearbetning, ta hjälp av företagshälsovård, hitta en hobby, sluta fly från demonerna, med mera med mera föll platt. Han ville inte. Eller orkade inte. Eller båda. Jag varken ville eller orkade heller till slut. Vad en vuxen människa kan göra är att välja för sin egen del - inte för andras. Så vad väljer DU? Hur vill du leva?

Jag tror du behöver fundera på vad ett ultimatum kan tillföra för en person som redan mår dåligt. Du kan bara ställa ultimatum för din egen del, rörande dina gränser. Om någon träder dina gränser för när måste du agera. Din hälsa är viktigare än att missbrukaren ska må dåligt på din bekostnad.