Min bror dras med beroendeproblem, framförallt droger som han nu påstår att han är fri från men även spritproblem. Han har haft mkt svåra drogproblem och vi hoppas verkligen att han är fri från detta. Men han dricker nu, vad vi vet och det han försöker få fram är att det inte är mycket och att det inte har något som helst att göra med sina tidigare drogproblem, dvs dom hänger inte ihop.

Jag får inte ihop det alls, känns som att han då går på sparlåga i något slags berusningsmedel och hittar på egna "lösningar" som att sprit och droger inte har med varandra att göra.

Är för dåligt insatt men för mig är det egentligen bara noll intag av någon slags substans som gäller eller har jag fel?

/n

Alkohol är en drog så det är klart dom hänger ihop. Ofta ersätter man en drog med en annan och alkoholen är ju laglig och därmed lättare att försvara. Har du utvecklat en beroendeproblematik så har du nog inga möjligheter till ett "normalt" drickande. Lita på ditt omdöme. Lätt att tvivla för man hoppas ju det man ser inte ska vara sant

@oldpaso71
Med "min" upplevde jag att det ena avlöste det andra ... Jag hann dock först tänka att "åh, han har dragit ner på drickande" men sedan då jag försökte se saken från ett ovanperspektiv insåg jag att han dragit ner på drickande men börjat spela i stället. 😔

En med beroendeproblematik borde inte dricka alls, det är min tanke. Tar man t ex en öl vet man inte var det slutar.
Han spelade och drack mindre, men efter ett tag blev det som en urladdning. Slutade med ohejdat drickande. Och med en tur till polisen ... Det kan se annorlunda ut, men så var det åtminstone för honom och mig.

"Min" har också en period brukat narkotika, vad jag vet inte nu. Nu är alkohol den största svårigheten. Viktigare än kontakt med barnen.

Kram. 🌹