Hej! Jag är ny på detta forum. Jag har en vuxen son som har svår ångest, depression, adhd vilket självmedicineras med alkohol m m. Jag har hittat en mottagning i #redigerat# som behandlar båda diagnoserna enligt deras webbsida. Har någon erfarenhet av denna behandling? Min son vill båda ha hjälp och inte så oddsen att han faktiskt söker sig dit är låg. Han är rädd för att bli tvångsintagen. Jag hävdar att det inte blir så om han själv vill bli behandlad men han litar inte på myndigheter o vården.
Tacksam om någon har råd att ge. Jag är helt ensam om detta och har ingen att prata med.

Hej ENMAMMA och varmt välkommen till Forum för anhöriga!

Vill börja med att säga att jag redigerade bort orten i ditt inlägg då vi värnar om allas anonymitet, hoppas det ändå känns okej och att du ändå kan ta stöd av forumet.

Du har en son som mår mycket dåligt och som du skriver självmedicinerar med alkohol, han uttrycker både att han vill ha hjälp och att han inte vill det. Kan tänka mig att det spär på känslor av oro och kanske frustration, önskan om att han ska vilja ta emot hjälp. Kan tänka mig att detta pågått länge.

En idé vet inte alls om det är hjälpsamt men det är att ringa den mottagning du funderade över och höra med dem (behöver ju inte lämna personuppgifter så är det fortfarande anonymt), kanske kan de ge svar på lite av de funderingar du har kring hur rutiner ser ut. Det skulle ju också vara en idé att ge nummer och din son själv ringer såklart. Generellt är det ju så som du skriver, om han väljer att ta emot hjälp så behövs inget tvång, samtidigt är det svårt att helt säga hur det skulle vara då jag vet för lite om situationen.

Hur mår du i allt detta och hur ser ditt stöd ut för egen del är en fråga som dyker upp. Många gånger mår dem som är nära minst lika dåligt själva och kan behöva stöd för egen del, bra steg att du vänt dig hit, det krävs mod och kraft att vända sig utåt för stöd.

En tanke till jag får, hoppas det är okej att jag delar med mig, men det är om du skulle vilja prata med någon att testa att ringa Alkohollinjen (020-844448), det skulle även vara något att ge till din son om han skulle vilja ringa, där en kan vara anonym.

Hoppas du får flera svar och hittar mycket här inne som blir hjälpsamt!

Varma hälsningar,

Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

@Rosette
Tack snälla för ditt svar! Jag ska ringa till dem o höra rutinerna. Kanske det blir lättare att ”sälja” in idén om hjälp om vi vet vad som gäller. Oron är så stor från hans sida att han ska bli fast i någon LVM-situation.
Tack för omtanke om mig också.