Mina föräldrar har alltid druckit mycket. Problematiken just nu är att de vill inte bättra sig och ser inte att de har problem. Varje gång vi umgås: jag, min syster, sambos och deras barnbarn så blir det otrevliga, snackar skit, kommer med obekväma skämt (som om de söker bråk). Det räcker med att man inte håller med min pappa i en sak så blir det ett helvete resten av kvällen. Svordomar och personangrepp och annat (har även fått några slag som barn men inte nu som vuxen). Ofta slutar det med att man går och lägger sig och frågar om inte de ska lägga sig var på de stannar uppe och fortsätter dricka. Frågan är hur man kan umgås med dom? De inser inte att de har ett beroende eller är otrevliga. Någon gång ibland har de insett det och bett om ursäkt när de är nyktra men ofta fortsätter de att dricka nästa gång vi umgås (som om en ursäkt rättfärdigar deras sviniga beteende). Att ställa ett ultimatum går inte, bryta kontakt är också omöjligt.

Hej och varmt välkommen till forum för anhöriga!
Du är inte ensam om att beskriva en sådan här situation. Tufft oavsett om du inte är ensam om att ha det såhär såklart samtidigt bra att du hittat hit och vänt dig utåt för stöd. Det krävs mod och kraft att göra det, bra gjort!

Här finns flera med olika erfarenheter och att läsa runt och kanske få några tips kan förhoppningsvis vara hjälpsamt.

En fundering är om det skulle vara en idé att fundera lite över när och hur vill ni umgås med dem, en del är hjälpta av att kanske bestämma sig för att umgås kortare tid, försöka trycka på att det ska vara alkoholfritt, om det blir bråk lämna situationen och liknande. Du vet ju såklart bättre vad som passar och vad ni redan försökt. Det hörs att ni försökt att påverka dem flera gånger och valet att förändra sig ligger hos dem.

Ytterligare ett tips, om du vill, är att testa prata med en rådgivare på Alkohollinjen (020-844448). Ibland kan ett samtal hjälpa en att sortera lite i vad en kan göra och inte.

Ibland tar det lite tid innan en tråd får fart så skriv gärna flera gånger, berätta mer hur dina tankar går så kanske du får flera svar här.

Varma hälsningar,
Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet