Jag har kommit på min son med att ha tagit kokain 2 gånger. Varje gång i samband med alkohol.
Idag var den andra gången. Jag blev mycket arg. Han förklarar att det är när han dricker som han förlorar kontrollen. Han har alltså problem med alkohol vilket han själv säger.
Jag blev ändå mycket arg och har skällt så mycket så mycket.. talat om att han nu ska bli av med jobbet och inte ha nånstans att bo.
Han grät. Det gör så fruktansvärt ont i mitt hjärta det här. Hur ska jag hjälpa honom??

Jo vi har våra katastroftankar, men vi har faktiskt ingen aning om hur framtiden blir. Som förälder önskar man ju sina barn det bästa och blir förtvivlad när något sånt här händer. Kanske kan du förklara det för honom. Alkoholen är förrädisk just för att spärrarna släpper, man gör sånt man inte skulle gjort i nyktert tillstånd. Din son verkar medveten om att alkoholen är ett problem och det är ju jättebra, en förutsättning för förändring. Jag hade nog föreslagit honom att ta kontakt med missbruksvården på socialförvaltningen. Eventuellt kan ni gå dit tillsammans om han samtycker till det. Tillsammans med en socialsekreterare kan ni komma fram till vilket stöd din son har behov av.

Har själv haft mycket katastroftankar runt min son och hans missbruk. Skrev ibland upp vilka katastrofala saker som kunde bli följden av hans missbruk. Inget av det hände så jag insåg att jag hade ingen nytta av dom, det var endast plågsamt för mig själv. Att ha ett barn med missbruksproblem är oehört smärtsamt och det är lätt att tappa kontrollen över sin ilska och frustration. Jag gick själv ett anhörigprogram, vilket var min räddning. Lycka till!