Jag är så trött, ledsen på min sambo. Han dricker dagligen och ser inget konstigt med det. Han konsumerar 30 folköl 3.5 och 24 starköl och oftast är det 50cl burkar i veckan.
Han är så egoistisk, frågar aldrig om jag kan köra utan tar det för givet, ifrågasätter jag detta så säger han, jag kan cykla. Han kan sällan köra en lördags eller söndagsmorgon. Aldrig hämta mig någonstans med bilen en kväll.
Och nu de sista åren har han blivit så bitter och elak, skäller ut vänner och min släkt i fyllan, gjort sig osams med vänner. Ser sig själv som en person som vågar säga vad han tycker, alla andra är mesar. Lyssnar inte på mig och drar in mig i hans diskutioner så vänner tar avstånd ifrån mig med.
Är jag borta några timmar en kväll så vet jag att han är irriterad på nått när jag kommer hem och full.
Jag har sett att det har försvunnit sprit ur barskåpet men när jag frågar så blir han arg.
Jag har ingen att prata med och vet inte vad jag ska göra.

@Blomman 1234 Hej! Ledsen att du sitter i detta...

Mitt svar är nog inte vad du kanske vill höra men är nog vad du behöver höra (utan att jag vet allt och abra utgår från vad du skriver).

Han är alkoholist utan tvekan. Allt du beskriver visar att alkoholen styr hans liv. Alkoholen är värd mer än dig, den är viktigare än dig och den kommer alltid gå först! Tragiskt men sant. Han kommer alltid välja alkoholen före dig och dina önskemål.

Det enda du kan göra (enligt mig) är att packa din väska och gå. Vill han nyktra till är det hans val och hans kamp, inte din! Du är antagligen den som idag möjliggör hans missbruk utan att du vet om det. Du täcker upp, stöttar och finns där. Jag gjorde samma sak, trodde jag hjälpte till att låta henne sluta dricka och prioritera mig och barn men det enda jag egentligen gjorde var att ge henne möjligheten att dricka på min bekostnad.

Packa väskan och gå, det är det enda som kommer ge dig sinnesfrid, alkoholisten är själv ansvarig för sina problem och får hitta sin väg själv. Låt dig inte dras med ner i träsket. Gå medans du kan!

Lycka till!

@Haga
Ja det har du rätt i, det är inte vad jag ville höra men behövde verkligen få höra det.
Jag har länge funderat på att lämnat honom men är så orolig vad som kommer att hända honom då. Kommer han att gå i botten och förlora jobbet...
Eller kommer han göra slag i sina hot att hänga sig...
Ja jag vet att det är bara han som kan ändra sitt beteende, jag kan inget göra, men jag älskar ju honom.
Nu har jag i allafall pratat med en av våra vänner om att det han gör /säger är hans åsikter inte mina och att han har problem. Hon förstod direkt att det var alkoholen som var problemet.
Sa också ifrån igår, gör du dumma saker så får du själv ta tjuren i hornen och reda upp det, blanda inte in mig. Du är vuxen och får ta konsekvenserna av ditt handlande.

@Blomman 1234 jag lider med dig. Alkoholism är vidrigt, både för den som är sjuk och för den som är medberoende. Dra gränser och tänk på ditt eget mående, det kommer alkoholisten aldrig göra.