Man vill ju känna sig värdefull för den man lever med men jag känner att alkoholen har blivit som en spökande älskarinna som alltid finns i bakgrunden. Och jag känner mig så ensam i allt.
Så många promenader som i realiteten innebär att han går på puben dricker öl och kommer hem och somnar men vägrar erkänna. Eller säger att han inte är oregerlig så är inget problem. Det
lämnar mig själv med allt ansvar för barnen, nattning, sjukdom etc.
Barnen börjar även undra varför han alltid är så trött och har ”gråtiga” ögon.
Jag blir förbannad och det märker barnen men jag känner att jag inte förklara för dem. Hur gör ni andra med barn som är oroliga/undrar om man är osams?

Hej "Konstant limbo"!

Vilken tuff situation du beskriver. Det är inte konstigt att du är förbannad och känner dig ensam, när din partner gör ert gemensamma ansvar för hem och barn till bara ditt och väljer att dricka alkohol istället. Klokt av dig att skriva här och be om andras erfarenheter!

Du hjälper redan dina barn otroligt mycket genom att se till att deras rutiner med läggning etc. upprätthålls trots att din sambo inte alltid tar det ansvaret. Tror du att det skulle vara hjälpsamt att också hitta ett sätt att prata med barnen och berätta för dem att det inte är deras fel att pappa är annorlunda/konstig, eller att du är förbannad? Jag frågar detta utifrån vår erfarenhet av att barn ofta märker mer än vad vi vuxna tror, och att (särskilt yngre) barn har en tendens att tro att de är orsaken till saker som händer omkring dem. Nu vet jag ju inte hur gamla dina barn är, och oavsett är det självklart du som förälder som i slutändan får avgöra vad som blir bäst att säga eller inte säga till just dina barn.

Som sagt, klokt av dig att bryta ensamheten och skriva här. Om du skulle vara hjälpt av att bolla tankar kring situationen i telefon vill jag tipsa om att ringa vår telefonlinje Alkohollinjen på 020-84 44 48. Där kan du anonymt få stöd av en erfaren rådgivare.

Varma hälsningar,
Kristoffer
Alkoholhjälpen