Hej igen, det var ett tag sedan… Skapade en tråd här för över 2 år sedan, när jag var 15 gällande att mina föräldrar drack för mycket. Snubblade över den för första gången på ett tag idag, och påmindes om hur mycket allas kommentarer och stöd hjälpte mitt 15 åriga jag, måste bara få tacka för det. Nu när jag ser tillbaka var hon ganska liten och vilse, fast det inte kändes så då. Det har egentligen enbart gått 2.5 år, men så mycket har hänt att det lika gärna kunde vara ett halvt liv.

Mina föräldrar dricker fortfarande för mycket, och min pappa har även erkänt det numera. Mamma var inlagd på sjukhuset i vintras då hon fick problem som med högsta sannolikhet beror på hennes alkoholkonsumtion. Men hon erkände inte så mycket mer för det. Resten av släkten super lika mycket som alltid och fortsätter skapa drama, men jag har på något sätt funnit mig i att det nästa alltid händer något. Och är det för ”lugnt” blir jag stressad och nästan saknar allt det dramatiska. Då bor jag inte ens hemma hela tiden längre, bor mestadels själv, vilket i sig också varit en stor omställning. Och stan, att numera omringas av mängder människor varje dag.

I min tråd från 2020 var jag bombsäker på att jag aldrig skulle dricka eller så i rädsla för att bli som mina föräldrar. Det funkade inte. Jag testade, av ren nyfikenhet. Kan numera säga att jag dricker precis som alla andra tonåringar, fast i måttliga mängder. Har av någon anledning fått för mig att om man gör sånt och lever något sorts ”festliv” när man är ung, så kommer man tröttna innan 25 och sedan vara en stabil vuxen. Kanske inte ens fungerar så, men kanske. Har dock inte alltid hållit det till en stabil nivå, imorgon är det 1 år sedan den 31 augusti 2021. Det var dagen en vän till mig ringde, efter att en annan vän hittat mig påverkad mitt på ljusa dagen och sa ”Tänk på vilka du kan bli som”. De orden snurrar fortfarande i huvudet på mig, ett år senare. Jag hade en väldigt mörk period förra hösten, vände mig till självdestruktiva beteenden, missade skolan och gjorde saker som rent allmänt inte ses som bra.

Men efter den perioden är jag evigt tacksam för de människorna som fanns där, finns särskilt tre av mina vänner som jag har att tacka för att jag ens lever idag. Även skolan fanns där, gjorde upp studieplaner efteråt för att få ihop allt, gav mig extra hjälp i matte i våras och lärarna frågade hur jag mådde.

De säger ju att man om man själv är omringad av problem eller har vissa problem själv så dras man till andra med det. I januari träffade jag vad jag tror var min första kärlek. Det var det mest magiska, men även något av det mest tragiska jag varit med om. Han var en riktigt fin kille, på alla sätt, brydde sig om mig på ett sätt få gjort innan. Vi firade till och med alla hjärtans dag tillsammans, ändå så kom vi aldrig längre än till att dejta, Men en tidig morgon fick jag ett samtal. Det var han, som satt på ett tågspår. Han var helt förstörd, verkligen, och anledningen till att han satt där var ganska tydlig. Jag lyckades efter en stund få honom bort därifrån, och sedan såg jag till att ambulansen kom dit.

Denna killen hade en en del problem med alkohol, och även tyngre saker. Vilket inte är så konstigt om man kollar på hans barndom. Men jag insåg att detta inte fungerade, inte pågrund av allt de där, utan för att jag inte var redo för något seriöst. Så det hela tog slut ett tag där efter. Det är ett av de svåraste besluten jag någonsin tagit. Men varken han eller jag var på någon stabil plats i livet. Dock vet jag att det verkar ha ordnat upp sig lite för honom nu. Men jag tänker fortfarande på honom, varje dag, efter 6 månader. Och har svårt att fastna för andra killar, för ser typ alla utan massa drama runt sig som ”tråkiga”, vilket de inte alls är egentligen.

Numera går jag sista året av gymnasiet, är juridiskt vuxen, bor själv, jobbar en hel del så har en bra egen inkomst, och försöker i allmänhet skilja mig lite från allt kring mina föräldrar och släkten. Även om det är jättesvårt. Har iallafall vänner som jag kan prata öppet om allt detta med, fler av dom har även liknande erfarenheter. Min lillebror fick även en autism diagnos, vilket förklarar saker och ting och han kan äntligen få den hjälpen i skolan han behöver. Har dock inte sökt något proffesionell hjälp för mitt ibland mindre bra mående, men tror inte jag vill göra det heller, blir obekväm v tanken.

Detta inlägget var väl mest för att jag vill skriva av mig och sammanfatta senaste tiden på något sätt. Men även påminna om att det inte alltid blir som man tänkt sig. Men sedan vill jag såklart tacka alla som fanns där för mitt 15 åriga jag, ni har betytt jättemycket. fick så mycket bra tips härifrån då, sn var jag inte här på ett tag när allt om emellan.

Hej, fint att få höra din berättelse och att du mår bra idag även om en del saker tynger dig. Angående det du skriver om att festa av sig när man är ung så tror jag tyvärr inte att det funkar så.. Det blir snarare att man grundlägger vanan att allt ska firas med alkohol, och den är svår att bryta. Så om jag vore ung och hade haft chansen att lägga kloka vanor skulle jag vara noga med att inte alltid dricka när tillfälle gavs, utan gå på fest och middag nykter ibland. Sen skriver du klokt om relationer. Det är väl ofta så att man dras till personer som man känner igen sig i. Men som du är inne på så kan en person med beroendeproblem bli en stor risk för dig. Det enda sättet att undvika den risken är att undvika sådana personer. Du kan välja att inte träffa honom mer, även om det gör ont. Det tror jag är enda sättet att inte dras in i en relation igen. Du har makten över ditt liv nu, och ser klart och insiktsfullt på din situation. Jag tror också att du ser att ett stabilare liv är möjligt för dig, bara du undviker vissa faror, som att börja dricka för mycket eller bli medberoende till någon annan. Låt inte alkoholromantiken lura dig att ett stabilt liv utan droger och drama skulle vara tråkigare, det är det inte!
Har du fått något samtalsstöd kring allt du gått igenom som medberoende under din uppväxt? Kanske vore skönt? Vill avsluta med att säga att du är stark och klok och har ett härligt liv framför dig. Så ta din oro och funderingar på allvar och ha din kunskap om beroende med när du tar beslut om hur du vill leva.

Jag håller med ovan! Bra att du funderar och analyserar. Och bra att du resonerar så klokt kring vad du varit med om. Ta det med dig och använd det för att fatta beslut om ditt liv som gör dig starkare och fri från medberoende. Det finns bara fördelar med att dra styrka från erfarenheter och att ta kontroll över hur man vill att livet ska vara.

@Flowerchild_
Hej, så oerhört fint att du skriver här. Jag har tänkt så mycket på dig. Hur har du det i naturen? Har du upptäckt något nytt?
Jag instämmer med tidigare skribenter. Väldigt bra att du reflekterar över alkohol för din egen del. Jag blev en rolig person med alkohol som mina vänner uppskattade. Fast jag var rolig utan alkohol. Bara det att jag tog mer plats med alkohol. Och det var bara de som kände mig på riktigt som visste att jag kunde vara en rolig en.
Hjärnan utvecklas fram tills 25 års åldern. Om jag fick bestämma, då skulle man inte dricka före hjärnan är färdigutvecklad.
Jag känner en människa som stannade i sin utveckling, han är en känslig och fin människa, men han saknar förmåga att förstå hur hans alkoholmissbruk skadar sin omgivning, då han ber andra försörja honom. Jag såg det inte förrän en ungdomsvän hörde av sig. Han hade varit nykter i 6 månader och vi pratade en del. Han berättade det för mig, att hjärnan stannar i utvecklingen och jag hörde att han pratade på samma sätt som när han var tonåring. Det märktes inte att han var en pappa till tonåringar. Och så reflekterade jag över hur mitt liv var med ett. Jag upplevde att jag hade ett stort barn hemma.
Om jag fick prata med mitt yngre jag, så skulle jag helt och hållet ha avstått från alkohol. Det var bara slöseri med fel vänner och fel relationer.
Men utan att ha prövat, så vet man ju inte.
Du har provat. Det låter som att du vet.
Jag skulle satsa på att få en bra samtalskontakt och reflektera vidare.
Vad händer om du tar en paus från alkohol och observerar vad som händer då.
Hur vill du "krydda din pizza?" sa en psykolog till mig när jag pratade om val av en man.
För mig är hälsan allt. Så jag såg till att träffa en sund och frisk man.
Men jag behövde leva i misären med mitt ex, för att förstå att uppskatta varje ögonblick i mitt friska liv.
Och för att göra de medvetna valen.
Med närvaro.
Hoppas att du landar med en samtalskontakt.
Ta hand om dig!
Du är värdefull.
Och tack för att du skriver.

@Flowerchild_
Så klok och reflekterande du är.
Fint att du verkar fått ordning för dig själv och att du har stöd.
Så starkt av dig att ta avstånd från det kaoset som du tycks ha växt upp i.
Du skriver att du valde att avsluta relationen för att du inte var redo för en seriös relation, vilket är moget beslut att ta.
Hoppas du får mer stöd framåt och att du avvänjer dig vanan att leva I kaoset, att du finner dig en stabil, nykter och trygg man som kan erbjuda dig en seriös och trygg relation.
Heja dig!

Hej Flowerchild!

Vad insiktsfullt och klokt du skriver om stora livsfrågor. Även om du hittills inte utforskat professionell hjälp har du en så fin förmåga både att be om hjälp, men också att ta emot andras stöd och omsorg. Det finns ett mod och en styrka i det som alldeles säkert kommer att hjälpa dig när du provar dig fram i hur du vill och behöver leva ditt liv för att må så bra som möjligt. Tack för den här generösa uppdateringen, och om du tror att det kan vara hjälpsamt för dig får du mer än gärna fortsätta skriva här och berätta hur det går.

Varma hälsningar,
Kristoffer
Alkoholhjälpen