Hej.
Min pappa har druckit sedan många år tillbaka. Jag har så många minnet från tonåren tills nu då det totalt har spårat ut. Han har blivit för full= försökt att ta livet av sig en gång, ramlat med cykel och åkt till akuten, somnat på toaletten och slagit huvudet osv. Vi i familjen har pratat om det med pappa flera gånger men det ger ingen effekt. Jag och min stora syster har flyttat hemifrån så nu är jag orolig för min mamma som blir medberoende. Hon blir stressad och måste ta hand om honom. Vad ska vi göra för att få han att sluta dricka? Detta är ej längre hållbart vi är så orliga

Ni kan nog inte göra så mycket för att få honom att sluta dricka. Berätta hur ni upplever det om er oro men säg inte vad han ska göra. Missbruk och beroende handlar ju inte om förnuft utan enbart om känslor så logiska argument biter inte.

Förstår oron för din mamma och att det är svårt att se hur hon påverkas av din pappas drickande. Kanske kan du föreslå henne något anhörigprogram eller besöka något alanonmöte. Ni kan ju gå tillsammans. Då får hon lära sig om medberoende och vad som händer med henne. En ventil där hon kan uttrycka alla sina känslor och få svar på många frågor.