Medberoende

Profile picture for user Meda

Jag har varit nykter i mer än 6 år, men min man vill inte sluta dricka. Han köper hem stora lådor öl och vin från systembolaget. Och dricker varje kväll. Vi är fyllda 70 och han tycker, att jag kan unna honom detta. Han är förbjuden av barnen, att dricka tillsammans med dem och barnbarnen, så det gör han inte. Men då måste han ju ha abstinens, men det erkänner han inte. Läkaren tog peth på honom, som var mycket högt. Han höll då upp till nästa peth och läkaren grattade honom. Men han fortsatte dricka direkt. Vi har varit gifta i snart 50 år och druckit tillsammans tidigare. Jag har funderat på, att lämna. Men beslutat, att stanna. Har satt + och - på en lista. + överväger!

Profile picture for user Rosette

Hej Meda och varmt välkommen till Forum för anhöriga!

Du har hittat hit och tagit steget att starta en tråd och berätta om er situation. Du har själv sedan 6 år varit alkoholfri, vilket beslut och vilken målmedvetenhet! Nu skriver du här lite på grund av oro för din man och hans alkoholvanor. Du är inte ensam om att ha det såhär, klokt att du vänder dig utåt för stöd, att sätta ord på hur det är, prata med andra kan hjälpa en att sortera lite i hur en har det. Bra gjort. Hoppas du kommer hitta mycket här inne som blir hjälpsamt för dig.

Om du vill har vi även en telefonlinje, Alkohollinjen 020-844448 som även är för anhöriga om du muntligen skulle vilja prata med någon om din situation.

Ibland kan en behöva skriva flera gånger i en tråd innan den får fart så skriv gärna igen om du vill!

Varma hälsningar,
Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Profile picture for user Meda

Tack Rosette!
När jag försöker prata med min man om hans drickande, så är det som en bumerang. Det slår tillbaka på mig. Så jag har kommit fram till, att jag gör det bästa för mig. Tittar på serier, går promenader, lyssnar på böcker, städar, handlar. Min man lagar all mat medan han dricker. Vi gör bilturer tillsammans och då är han nykter. Vi har en sjöbod i en närliggande småbåtshamn, där vi kan sitta på vår brygga och dricka kaffe. Dit kör vi ofta. Men han orkar mindre och mindre. Det känns bra för mig, att skriva av mig lite här.