Hur vet jag om min sambos alkolholvanor kan vara skadliga, det känns så diffust! Jag märker att alkolholen som ligger i kylskåpet försvinner men jag ser inte att min sambo dricker. Gör hen det i smyg? När jag frågar om det ber hen om förlåtelse men vill inte prata mer om det. Jag är så orolig för min sambo men vet inte vad jag ska göra!

@jejago det låter oavsett som att du inte mår bra av ovissheten du går med.
Ett råd är att ta upp med din sambo om hur du känner och samtidigt fundera över vad du själv har för behov i din relation.
Fint att du hittat hit och välkommen.

Hej!
Jag kommer från beroendesidorna. Håller med om att du för prata med sin sambo. Du har en känsla, du behöver veta. Sen kanske hen inte kommer att vara helt ärlig. Det är oerhört skamfyllt att ha problem med drickande. Jag undviker också helst att prata om det.
Ett sätt att få upp det här på bordet och få ett slut på det är ju att inte ha alkohol i kylen. Du märker inte att hen dricker, hen ber om förlåtelse och vill inte prata. Jag tänker att det faktum att hen inte dricker öppet är ett tecken på en medvetenhet om situationen. Är hen mycket trött?
Vi smygdrickare på beroendesidorna hade olika strategier för att få i oss alkohol. Drack när familjen somnat, smög och svepte snabbt, gömda flaskor i skåpet, garderoben, bil, förråd och garage, ersatte sprit i skåpen för att det inte skulle märkas.Hällde vatten i både flaskor och boxar.
Så mitt råd, prata, säg att du är bekymrad. Ha inga vinboxar (eller annan alkohol heller tillgänglig), och ta inte på dig någon kontrollantroll. Jag fattar att ovissheten är stor, jag fattar att lögnerna är hemska och skadar. Trots det så har jag ändå ljugit i själva konfrontationen. För det är så väldigt pinsamt.
På beroendesidorna finns vi som har slutat/jobbar på att sluta med alkohol. Där staplas fördelar på varandra med att sluta dricka. Ett sätt att prata kanske kan vara att hänvisa till de här sidorna. Om din sambo har problem så är det bara hen som kan ta tag i det. Du kan påtala och sätta gränser för dig själv och det är viktigt, men du kan inte kontrollera situationen.
Lycka till nu!