Min man är alkoholist. Jag förstod ganska snabbt efter att vi träffades för 15 år sedan att han hade alkoholproblem. Men det var inte förrän 5 år senare som det spårade ut. Han tog så hjälp och gick på möten. Var sedan fri från alkoholen några år men har trillat dit igen. Han dricker inga stora mängder att han blir redlös men han blir påverkat och det syns. Han vet att jag inte tycker om detta och det gör att han döljer allt för mig. Tror han. Men allt är så uppenbart. Jag har hittat tomma spritflaska, ölburkar osv. Jag vet att han är på systemet varje vecka. Jag vet att han gömmer sin alkohol på flera platser. Allt är så uppenbart. Men när jag konfronterar honom så blånekar han. Han ljuger mig rakt upp i ansiktet när jag vet att jag har rätt. Han kallar mig för kontrollerande, att jag har stora problem som jag behöver söka hjälp för. Det har gått så långt nu att jag börjar känna mig låg och fått sämre självkänsla. Är det vanligt att alkoholister har detta beteendet?

@Rebeck@n
Ja, det är vanligt att alkoholisten som aktiv skyller ifrån sig.
Som anhörig blir man nedbruten.
Jag rekomwnderar dig att söka stöd, det behöver man när man lever med en alkoholist.
Fundera över om din relation är bra för dig?
Alkoholisten är en sjuk person som endast kan bli frisk om hen vill.
Du är värd kärlek, ärlighet, sinnesro, stabilitet och trygghet. Det kommer du aldrig känna tillsammans med en aktiv alkoholist.
Var rädd om dig.