Hur kan jag hjälpa min svåger?

Jag har känt honom i över 10 år och haft en väldigt bra relation. Vi bor nära varandra och har haft ett trevligt umgänge genom åren.
Mina barn har alltid sett upp till honom. Han och hans fru har varit väldigt hjälpsamma då då har behövts barnpassning eller liknande.

Under de år vi har känt varandra så har jag ibland reagerat på att han dricker otroliga mängder alkohol då tillfälle ges och ibland konfronterat honom med det. Förklaringen har ofta varit att han är en stor karl och det påverkar honom inte så mycket.

Nu har drickandet eskalerat till flera gånger i veckan. Vårat umgänge har i princip upphört då vi inte vill att barnen ska befinna sig i sådan miljö.
Vi har föreslagit alkoholfritt umgänge. Oftast blir det avbokat för att han sedan ska kunna ta sig ett glas på helgen. Hans fru befinner sig i en jobbig situation då hon vill försöka ha fortsatt umgänge samtidigt som hon vill dölja hans alkoholmissbruk. Detta leder ofta till pinsamma och konstiga situationer.

Själv försöker han dölja sitt drickande för sin fru. När hon åker på jobbet tar han ett glas hemma.
Han är sedan en tid arbetslös och har på grund av det jobbigt i livet.

Han själv har berättat för mig att han förstår att han har problem. Han förstår också konsekvenserna av sitt missbruk men kan ändå inte sluta. De försök att berätta är ofta halvhjärtade och känns mer som ett sätt att rättfärdiga ytterligare drickande.

Jag har sagt att jag gärna lyssnar och hjälper honom. Dock känner jag mig otillräcklig då jag inte vet hur jag kan hjälpa honom. Jag har föreslagit att han ska söka professionell hjälp.

Vore tacksam för tankar eller idéer på hur jag kan vara till mer hjälp. Det är hemskt att se en människa sjunka djupare och djupare i missbruk.

Tack.

@Nordman79
Ja ... Denna alkohol. Som jag ser det behöver ju bägge stöd. Att ha missbruk/vara beroende och leva med den personen är jobbigt. Jag har gjort det själv ...

Är man fast så rättfärdigar man drickande. Säkert att fly från problemet. Man måste dricka av alla möjliga anledningar. Finns alltid anledning liksom. Tyvärr.
Och en förändring måste komma inifrån, så är det. All kärlek, hot, vädjan funkar inte. Det som möjligen gör, som jag ser det, är inre motivation och / eller konsekvenser.

Om han väljer att söka hjälp? Upp till honom. Låter hårt men så är läget.

Hur vara till hjälp? Ja, gå inte med i snurren av eventuell "offerkofta", låna inte ut pengar, hålla det man lovar och de gränser man sätter, städa inte upp efter honom. Har han ställt till det får han ta tag i eventuella konsekvenser själv. Lätt att städa upp för att i vissa fall t ex lindra en situation eller gömma missbruk.

Att tänka på att säga hur man upplever saker ut ett jagperspektiv. T ex " under middagen upplevde jag dig ..". "Då du blir onykter upplevs du ... " Men vara mån om att säga bra saker, vad gör han bra.

Och att aldrig, aldrig ta upp drickande då personen är onykter ...

Kram.
Skriv gärna igen. 🌹