Missbruk, barn och tvångsvård

Hur sjutton bär man sig åt för att få en anhörig tvångsvårdad? Lagtexten säger så fint att man ska orosanmäla till socialen, sedan gör de en bedömning, och om det anser att tvångsvård är på sin plats, ansöker de om det hos förvaltningsrätten. Nu har det gjorts flera stycken anmälningar till soc angående min syster och hennes missbruk, samt 45 stycken vardera på hennes två barn. Hon har kört full i fler riktigt på motorvägen med barnen i bilen, Stal tabletter från vårdtagarna på sitt arbete som undersköterska. Hon blev dömd för det och blev av med jobbet. Hon blev av med körkortet efter bilfärden.- men det har hon lyckats få tillbaka nu. Hon är arbetslös och ena dottern bor hos henne och försörjer henne. Senast här om veckan misshandlade hon båda barnen ordentligt när de försökte hindra henne från att gå ut mitt i natten när hon var påverkad. Hon har missbrukat alkohol i över 20 år, hela barnens liv, och senaste 10 åren, även tabletter. Barnen har fått ringa oss anhöriga och även ambulans när deras mamma varit medvetslös. Hur långt ska det behöva gå innan socialen gör något? Ska barnen verkligen behöva hitta sin mamma avliden i hemmet? Min syster kommer själv aldrig söka hjälp, för hon anser att hon har rätt att unna sig som alla andra med ett glas vin då och då. Grejen är att hon snittar 9 liter vin i veckan, blandat med tabletter. Hennes närminne är helt borta, och hon har blivit helt personlighetsförändrad. Hon är aggressiv och misshandlar sina barn. Socialen har varit inblandade hela barnens liv, men ÄNDÅ görs ingenting. Vad sjutton ska man ta sig till??

Förstår din uppgivenhet. Det som förvånar mig mest är att hon fått ha vårdnaden om sina barn. Har inte socialen varit inblandade där. För att bli tvångsomhändertagen pga av missbruket gäller det att det är fara för din systers liv dvs den fysiska eller psykiska hälsan. Detta behöver styrkas genom ett läkarintyg. Det bästa är om ni kan be en läkare hon träffar i något sammamhang att göra en anmälan. Socialen kan även själv ordna med läkarundersökning, men då måste man ha inlett en utredning vad det gäller tvångsvård. Allt din syster ställer till med räcker inte utan det måste handla om hennes hälsa. Har jobbat med detta och handlar det om unga människor kan det räcka med att man håller på att förstöra sitt liv på olika sätt. Fortsätt anmäl och gärna då fokus på hennes hälsa.

Hej Alelil!

Välkommen hit till forumet. Vilken slitsam och oroande situation du beskriver, där din syster under många år haft en alkoholkonsumtion som skadat henne och hennes barn. Trots att flera personer uppmärksammat situationen så har ingen bestående förändring skett och barnen far fortsatt illa. Nu skriver du här och ber om tips och erfarenheter från andra. Så viktigt att du finns där och fortsätter ha deras bästa i fokus!

gros19 har svarat klokt om hur det fungerar hos Socialtjänsten, och det är även vår erfarenhet att det är viktigt att fortsätta uppmärksamma dem om situationen.

Jag blir orolig för det du skriver om att hon misshandlar barnen. Du skriver att du upplever att inget händer. Jag undrar om du har funderat på att ringa polisen och berätta om det? Utifrån det du berättar så utsätter din syster sina barn för brott, och då finns det goda chanser att det händer något om polisen kopplas in. I vår erfarenhet väger en orosanmälan kring alkohol från polisen tyngre än en som kommer från en närstående. Vad tänker du om att ta det steget?

Varma hälsningar,
Kristoffer
Alkoholhjälpen

Socialen har varit inblandad i hela barnens liv, och är fortfarande inblandade fast båda flickorna nu är över 18. Den yngsta nyss fyllda. Båda bor hemma hos sin mamma. Polisen har varit inblandade, och orosanmält också. Så även läkare, då det här varit och är fortfarande fara för liv. Min syster har farit in och ut från sjukhuset i ambulans när hon varit okontaktbar. Barnen har då fått ringa ambulans åt sin mamma. Båda flickorna mår fruktansvärt dåligt av allt. Psykiska hälsan är svårt skadad hos båda på grund av stressen och ångesten de ständigt lever i. Misshandeln här om veckan handlade om att de försökte hindra sin berusade mor att gå ut mitt i natten för att försöka fixa mer alkohol eller droger. Min syster blev tokig och gav sig på båda flickorna. Det resulterade i blåmärken och avslitet hår. Jag har sagt till båda tjejerna att polisanmäla händelsen. Båda säger att de inte kan, för det är ju deras mamma. Jag har försökt vinkla det till att det kan vara det bästa för deras mor, för då kanske hon kan få hjälp. Hon kommer själv aldrig söka hjälp, så då är det bara döden kvar som väntar. Så alvarligt är det nu. Den yngsta dottern går hos soc fortfarande, och hon bönar och ber dem om hjälp. Hon vill nu få hjälp att få en lägenhet och hjälp med försörjning, men ännu har ingenting hänt från socialens sida. Hon känner stor maktlöshet över sin egen situation, sin systers och sin mammas och får ingen hjälp från nåt håll. Hon går fortfarande i skolan, och den blir lidande av hela situationen. Flickorna kan få spendera timmar ute mitt i natten med att leta efter sin mamma. Hon ringer dom ofta på dagarna för att bråka ( hon är fruktansvärt aggressiv nu för tiden) . Vårt system känns så trasigt, när detta fått pågått i så många år. Polis och sjukhus har varit inblandade hela tiden, min syster dog nästan, men ÄNDÅ är det inte tillräckligt. Vad sjutton ska man göra mer??

Du är frustrerad, och det verkar vara på goda grunder. Om det gått till på det sättet du beskriver, och de inte erbjuds hjälp, så låter det som att situationen inte har hanterats eller bedömts på ett korrekt sätt. I förhållande till myndigheternas agerande kanske det inte finns mycket mer att göra för dig som närstående än att fortsätta uppmärksamma situationen för dem och på så sätt ge dem chansen att göra nya och bättre bedömningar.

Du frågar vad du kan göra mer, samtidigt som du gör och har gjort mycket redan. I vår erfarenhet kan en sån här situation slita oerhört på en. Hur ser det ut med din ork och ditt mående? Har du människor att prata med om det här, och saker som ger dig energi i livet?

/Kristoffer