Hej,

Mamma har precis berättat att pappa gömt flaskor och smygsupit i 10 år. Hon har tyckt det var för jobbigt att prata om. Pappa skulle bara bli arg på mamma om hon tog upp det - det är så det funkar i deras relation. Ingen aggression men mycket irritation. De "delar hus" och är fortfarande gifta för allt de byggt upp inte för deras relation som är död sedan länge.
Nu läckte hon om det till mig (ingen annan vet). Ingen annan mår dåligt av detta (han blir inte aggressiv eller annat) så vi har inte direkt misstänkt något heller. Om jag tar upp det med pappa sa är jag rädd att han kommer bli mer sur på mamma (eftersom hon har skvallrat). Han vet att hon vet, men i övrigt har han hållit det väldigt hemligt. Han är en lite "tjurig" person och "kan bäst själv". Tex. har vi försökt få honom att göra något åt sin rygg länge (typ pilates, yoga eller terapi), men han har mentaliteten "äsch, det hjälper ändå inte". Det kommer vara samma med detta...
Har ni tips på hur jag kan gå till väga för att hjälpa honom och mamma?

Det låter som att du tror att det skulle vara svårt att nå fram till din pappa med ord (även om det var du som hade upptäckt drickandet). Kanske är det din mamma som behöver och är redo att ta emot stöd? Trots att nyheten om din pappas drickande är oroande så är det positivt att hon till slut bryter tystnaden. Nu har du och din mamma möjligheten att samtala vidare och kanske söka professionellt anhörigstöd. Det är en början!
Kom samtidigt ihåg att du inte är ansvarig för dina föräldrars hälsa. Du verkar vara en väldigt omtänksam son eller dotter och det är fint att du vill hjälpa. Ta hand om dig!