Hej
Har en vän vars alkoholbruk har trappats upp. Vi, 2 vänner samt hans sambo har tagit upp det med honom, vilket gick bra ändå. Han höll med om att det är för mycket. Han förstod att vi tog upp det med honom av omtanke. Han och sambon pratade vidare och ko överens om att inte dricka på veckorna. Han har tidigare inte druckit i smyg, men nu, 2v efter samtalet så saknades det alkohol, 1öl borta ur kylen. Hur gör man? Han kommer inte att söka hjälp själv, finns inte på kartan. Om han åker dit på en dagen efter rattfylla, vad händer då? Vi vänner och hans sambo är beredda att tipsa polisen någon morgon. Då kommer ju även arbetsgivaren att behöva ta tag i det. (Personen använder bil i jobbet också) Vissa arbetsgivare är bra på rehab, vissa inte så det är ett lotteri.
Hur mycket wake up call är en rattfylla?
Någon som har erfarenhet? Vad leder det till? Inte bara rent tekniskt med indraget körkort. Berättar polisen att de fått tips för personen?

Meddelande

@lizzy99
Hej.
Vet inte om polisen säger att de fått tips. 🤔
För dem jag känner till har tyvärr inte rattfylla blivit en wake up call, inte heller en socanmälan. Beroende är väldigt starkt. Och den beroende slutar ju inte dricka för att vänner, familj, arbetsgivare med flera mår dåligt. Beroende funkar inte så.
Att vilja göra förändring måste komma inifrån, inget tyvärr som andra kan göra något åt.

En polisanmälan kan ju göra så att inte han eller andra skadas i trafiken. Det är ju en gest av omtanke.
🌹

@Tröttiz Bra input där. Jag tycker mig snarare kunna se en röd tråd i de som boostar upp sig själva, öppna upp för råd, försöker hitta sin väg och försöker släppa saker bakåt har lättare att komma ur sitt missbruk.
Tvärt om skulle då vara att bli att älta allt gammalt, bli ditsatt, förminskad och tillrättavisad snarare leder till ökad skam och tanken på skit samma. Är oavsett en fuck up så...
Ju snabbare man kommer fram till att man inte behöver skämmas desto snabbare går det att bli fri. Mycket ligger i skammen. Så bättre att sätta ner foten själv än att blanda in en hit en dit tror jag. Sedan kanske det inte går ändå men tycker mig kunna utläsa av det vidare livet att de som inte gör så stor sak av sitt tidigare missbruk och lagt skammen åt sidan verkar leva ett fint liv idag.

Min pojkvän åkte dit nykter och det tog nästan tre år för den skammen att släppa pga en väldigt uttagen rättsprocess, men drickandet fortsatte trots det (inte under tiden han hade fotboja) dock tycker jag det har varit väldigt skönt att han inte får köra. För andras skull och för sin egen. Vill inte tänka på hur det hade kunnat gå om han var ute och körde när han var som mest berusad…så svår fråga. Av säkerhetsskäl ja, anmäl. För att hjälpa honom med nykterheten förm som nämnts ovan stor skam som är en stor käpphäst för att våga vara ärlig med sitt missbruk.

Min pojkvän åkte dit nykter och det tog nästan tre år för den skammen att släppa pga en väldigt uttagen rättsprocess, men drickandet fortsatte trots det (inte under tiden han hade fotboja) dock tycker jag det har varit väldigt skönt att han inte får köra. För andras skull och för sin egen. Vill inte tänka på hur det hade kunnat gå om han var ute och körde när han var som mest berusad…så svår fråga. Av säkerhetsskäl ja, anmäl. För att hjälpa honom med nykterheten förm som nämnts ovan stor skam som är en stor käpphäst för att våga vara ärlig med sitt missbruk.