Nu var det snart två år sedan ungefär jag skrev här.. och allt har bara eskalerat. Förra helgen var första gången han använde våld mot mig när han hade druckit. Och det framför barnen. Han lovade förändring men igår var det dags igen, fast denna gång med droger inblandat. Han sover nu och imorgon kommer jag ställa ett ultimatum. Antingen slutar han dricka helt, eller så går jag. Jag klarar inte det här längre 😔 vad krävs för att en människa ska inse sina missbruk? Hur långt måste det gå. Jag är så tom, så ledsen och vet inte hur jag ska tänka längre.. när ska jag få ro i själen? Vad fick er att lämna förhållandet? Eller vad fick er respektive att sluta dricka?

Nu var det snart två år sedan ungefär jag skrev här.. och allt har bara eskalerat. Förra helgen var första gången han använde våld mot mig när han hade druckit. Och det framför barnen. Han lovade förändring men igår var det dags igen, fast denna gång med droger inblandat. Han sover nu och imorgon kommer jag ställa ett ultimatum. Antingen slutar han dricka helt, eller så går jag. Jag klarar inte det här längre 😔 vad krävs för att en människa ska inse sina missbruk? Hur långt måste det gå. Jag är så tom, så ledsen och vet inte hur jag ska tänka längre.. när ska jag få ro i själen? Vad fick er att lämna förhållandet? Eller vad fick er respektive att sluta dricka?

Ta hand om dig och se till att komma ifrån honom. Om han använder våld är det farligt för dig. Och för barnen att behöva se det. Ni är värda bättre. Har du någon person i din närhet som kan stötta dig?

Hej,

Du skriver här igen och berättar att din sambos drickande eskalerat, nu är det inte längre bara alkohol utan också droger inblandat. Han har varit fysiskt våldsam mot dig nu och det framför barnen, det låter som han brutit alla gränser som finns och du har fått nog.

Det du beskrev för två år sedan du var inne här var redan då något du kände var för mycket för att du skulle orka, även då var det psykiskt våld inblandat i form av elaka ord som sårade dig.

Bra att du tar steget och skriver här! Det ger oss chansen att vara ett stöd utifrån samtidigt i en sådan här situation du beskriver kan det vara bra med mera stöd, stöd för att få hjälp att sortera, stöd i att hitta sätt att ta hand om sig själv och barnen mitt i allt och framförallt skydd när det kommer till våldet. Det kan du få på lite olika sätt, till att börja med gällande våld kanske att ringa ett samtal till Kvinnofridslinjen 020-505050 där det går att vara helt anonym. Via kommunen finns också hjälp att få, kanske kan det också vara skönt att prata med någon vän eller släkting.

Nu blev det flera råd här, du känner ju såklart bäst själv vad du är redo för just nu och kanske har du redan gjort något av detta. Vad tror du skulle vara hjälpsamt för dig just nu i detta?

Fortsätt såklart gärna skriva och läsa här!

Varma hälsningar,
Rosette
Alkoholhjälpen

Mitt ex ville inte sluta dricka. Kunde inte. Vad jag sa eller ville rörande honom var oviktigt och hjälp ville han absolut inte ha.

Mitt råd är: fokusera på vad du vill, inte på vad han vill. Vet du vad du vill?
Jag önskar dig all styrka i världen. Det är urjobbigt att vara medberoende och det bidrar heller inte till att den sjuke blir friskare.