Jag vill att han ska sluta dricka helt och han vill kunna dricka normalt. Livrädd att ett glas blir till flera och att han trillar dit igen.
Hur vanligt är det att de som missbrukat alkohol klarar av en liten konsumtion?

@Val1
Hur vanligt, hm ... De jag känner till har det inte funkat för, men säkert finns det fall där det funkat. Beroende på kanske delvis hur nedgången någon är
Mitt ex kunde dricka "normalt" vissa gånger. Sedan blev det ett ohejdat drickande varvat med spel då han inte drack och totalt galna saker ...
Sköt om dig. 🌹

Det finns nog inget bra svar på den där frågan. Jag tror att sannolikheten för att han ska lyckas beror på hur drickandet har sett ut. Har hen druckit utan stopp? Har hen druckit dagligen? Att dricka ”normalt” efter att ha hamnat i missbruk är jättesvårt för det beror också på orsakerna till att man har druckit. Ruset? Medicinering?
Och den andra knäckfrågan är definitionen av att ”dricka normalt”. För mig t.ex. riskbruksgränsen på 9/glas per vecka alldeles för mycket nu. Allt triggar beroendet och det är oerhört lätt att halka tillbaka i gamla hjulspår. Och jag har upptäckt att jag inte mår så bra av ens lite alkohol.
Kjell-Olof Feldt var ju aktuell med en bok tidigare om hur han tagit sig ur sitt beroende och nu drack ”nirmalt”. Han drack galet mycket fortfarande i mina ögon. Försök att övertala din make/sambo om att göra ett längre uppehåll, minst tre månader. Då hinner man upptäcka fördelarna med att vara nykter. Det finns några exempel härinne på folk som dricker ibland, men också åtskilliga exempel på där man trott sig kunna dricka normalt men halkat tillbaka igen, i värsta fall till ännu högre konsumtion än innan.

Vad menar han med "normalt"? Utan att bli full? Visst antal glas om dagen, till vissa måltider, viss promillehalt, visst antal flaskor i veckan? Det är bra att börja med definitionerna, så ser man hur långt ifrån varann man är och vad som är möjligt.

Som exempel: Mitt ex kunde dricka 9 glas vin på en dag utan att tycka att det var för mycket. Jag tycker att 2 glas är mer än nog och jag dricker alltid vatten samtidigt, i större mängd än alkohol. Det säger sig självt att våra uppfattningar om vad som var lagomt aldrig hade kunnat synkas...