Hej! Vänder mig till er då jag har svårt att reda ut mina känslor och hur jag ska göra. Lite bakgrund.
Jag har gått ifrån min sambo inte bara pga. Alkoholmissbruk utan även annat. Men barnen har farit illa av hans humör och drickande. Förra julen va han full precis hela julafton och förstörde den för alla. Då sa jag och mina barn att nästa jul firar vi själv. Nu till de jobbiga.
Han har går på antabus nu och går och pratar och försöker göra något åt situationen. Jag stöttar honom eftersom jag vill att han ska få ett bra liv och bra relation till barnen. Vi har fortfarande huset tillsammans eftersom bostadsmarknaden inte är den bästa. Men jag bor i lägenhet och han i hus.
Men har mkt kontakt. Nu till julen, mitt ena barn har kontakt och tycker att han försöker och vill att vi firar jul tillsammans men här hos mig. De andra barnen vill inte fira jul med honom. Båda är över 18 och bor på annan ort. Hur gör man? Vill inte att min äldsta ska behöva välja en av oss för att han inte ska bli ensam. Men vill inte att den andra ska känna sig bortvald. Sen tycker jag de känns fruktansvärt att lämna ex. Mannen ensam över jul. Hoppas någon har ett råd eller två till mig 😕

Ett krav måste väl i så fall vara att han inte dricker alls när han är hos dig. Tänker han dricka så tycker jag inte att det är en bra idé. Och då inte dricker alls, ingen lättöl ens. Om det är förutsättningarna kanske han kan prata själv med er yngsta. Förklara, be om ursäkt, ta ansvar. Om han tänker sig kunna dricka så tycker jag att du ska prata med din äldsta. Det finns en medberoendeoroblatik som hen behöver lära sig hantera. Det handlar om ni kan lita på att han inte dricker alls eller inte tycker jag.

Tack för ditt svar! Nykterhet är absolut ett krav från oss alla. Den yngsta är så anti allt som har med honom att göra så vet inte om de spelar någon roll. @Sisyfos