Jag har en vän som är aktiv alkoholist. In och ut på beroendeakuten, korta vita perioder, återfall och smygdrickande. Problemen har uppdagats bland oss nära senaste månaderna. Hjälp erbjuds men han är inte redo att ta emot den. Vi nära känner att vi gör allt vi kan men det verkar inte spela någon roll. Nyår närmar sig nu och med det planerar jag festligheter. Fick nyligen reda på att min vän inte har några planer och han vill därför gärna komma. Alkohol kommer finnas där. Alla gäster känner inte till hans problem. Hur ska jag tänka? Känns inte lämpligt att bjuda in samtidigt som jag ju inte vill att min vän är ensam. Tidigare vid liknande tillfällen har jag ställt in och umgåtts själv med min vän för att undvika alkoholmiljöer. Men det känns inte aktuellt nu.

Trist att han är ensam, men det är ju endast han som kan ändra på det om han vill. Ensamheten kan vara en negativ konsekvens för honom och negativa konsekvenser är ofta det som gör att man vill förändra sin situation. Fick lära mig under ett anhörihprogram att jag skulle svara ja på samtliga frågor innan jag gjorde något.

Kan jag det här? Jo det kan du ju om jag förstått rätt.

Vill jag det här? Verkar tveksamt.

Är det bra för mig? Det vet bara du.

Det var svårt för mig i början. Hade en märklig inställning att jag inte hade rätt till att ta hänsyn till mig själv.Tänker inte så längre, men det innebär inte att jag aldrig gör saker för andra. Viktigt att ta ställning till om det är bra för mig.