Min första jul har varit lugn och skön. Axlarna har åkt ner lite känns det som. Pappan till de 3 barnen fick komma och äta frukost på julafton innan vi åkte till vårt traditionsenliga julfirande med min släkt.
Idag ville pappan ha med sig vår yngsta och min 12-åring för att träffa farmor och farfar. Efter mycket om och men gick min 12-åring med på det. Hon har ingen nära kontakt med sina farföräldrar och gillar dem inte så mycket. De vet om hur situationen ser ut då jag berättat för dem om deras sons alkoholproblem. De ger julklappar till barnen som enligt deras instruktioner ska vara hemma i pappas lägenhet. Efter de träffat farföräldrarna åker de hem till sin pappa för att bygga ihop en legobil som gavs. Min dotter bryter ihop när hon kommer hem för att det är öl överallt i pappans lägenhet. Hon vet om att han dricker för mycket och blir så ofantligt besviken när hon ser detta. Vad ska jag göra? Barnen bor hos mig och umgås mycket begränsat med sin papp. Aldrig på kvällar och så lite som möjligt i hans lägenhet då jag vet att han dricker. Men kan jag låta mina barn vara i den där sunkiga lägenheten som är full av öl och utan mat? Jag sitter och skissar på ett sms men vet inte vad jag skriva?