Hej! Jag heter Anna och undrar om det finns någon mera här som har en mamma som druckit ihjäl sig?

Hej Anna! Det låter tufft att förlora en förälder till alkoholen. Det finns säkert andra här som upplevt liknande saker, jag skriver för att "bumpa upp" tråden lite. Det här kan vara ett lite långsamt forum ibland, och ibland behöver en skriva flera gånger för att få svar. Berätta gärna lite mer om vad du tänker, om du vill.

Så svårt för dig. Din mammas missbruk har nog pågått en längre tid. Ofta bär man på smärtsamma känslor, ilska, sorg m.m. när man levt som du. Det kan då bli ett hinder
Som gör att det är svårt att glädjas åt det som var bra. Tror det är bra att uttrycka det så att det slipper påverka din framtid. Finns ju olika terapeuter, kuratorer, psykologer, anhörigprogram. Sedan finns ju alanongrupper och inte minst vuxnabarn grupper för människor som levt som du, som ofta varit förälder åt sin förälder. Jag gick själv ett sorgebearbetningsprogram. Så sorgligt att man ska mista föräldrar på så sätt. Finns pappa och andra syskon?

@anna69panna

Mina barn förlorade sin pappa pga alkoholmissbruk. Jag kan inte dela just den erfarenheten, men jag har ju levt med dels honom under missbruksåren och med dem under hela resan. Nu är de båda vuxna. De hanterar förlusten rätt olika, men jag tror att det också finns en hel del gemensamt för alla som varit med om en sån sak. Gros19 skriver om några känslor som jag tror är gemensamma. Kan lägga till skuld - vad kunde jag ha gjort för att förhindra det? Svaret är att det inte finns något som du kunde göra. Skam - vad tänker andra? Tänk om de tror att jag är likadan osv. Skam är nog det knepigaste att stå ut med och det onödigaste att bära på. Beroende är en sjukdom, inget som går över genom att man "skärper sig". Man skäms väl inte om man brutit benet t.ex?!

Som Kristoffer redan skrivit, berätta gärna mer om vilka tankar du vill dela. Jag är säker på att det finns flera i det här forumet som har varit med o samma sak och som vill dela. Fint att du tagit ett steg för din egen del, bara att veta att du inte är ensam och att man kan ha ett bra liv ändå är stärkande.