Hejsan
Min sambo har problem med drickandet och det är något vi bråkat/diskuterat nu det sista halv året av våra snart 2 år tillsammans. (Vi har bott tillsammans 5månader)
Han vet om vad jag känner ang hans drickande och varför.
Största är hans mående och för att jag har en dotter sen tidigare.
Finns såklart massor med bakgrundshistoria att berätta men just nu vill jag bara ha råd och stöttning.
Han ser inte allvaret eller är det jag som förstorar det?

Han jobbar väldigt ofta hemifrån (åker med och turnerar). Men får alltid en bild med en flaska framför honom skickad till mig.
När han väl är hemma så dricker han ALLTID två 50cl öl. Oftast en IPA eller liknande på 5 promille eller mer. Nu sista veckan har det endast varit folköl, för det är vad han har råd med..

Han anser inte att det är en stor grej. Han har ju faktiskt druckit två öl varje dag i tio år... (skrämmande)
Han säger att han dricker för att det är gott och för att han behöver det för att varva ner/slappna av.

Jag är rädd för att pressa honom för hårt, samtidigt som jag ju såklart är djupt orolig och ledsen.
Någon kanske har erfarenhet och kan dela med sig?

Har försökt säga vad jag känner och att jag är orolig. Då blir han arg, för han anser att det är upp till honom och att det inte stör någon.
Har lagt fram mängder med "anledningar" till varför det inte är bra, men nej, jag har fel.
Känner nu att jag snart inte fixar det mer. Hjälp!

Jag tror inte man kan få någon som dricker så mycket att förstå. Alkoholen är hans snuttefilt. Varför skulle han vilja begränsa tillgången till den? En sak som är viktig att ha med sig i en relation med en alkoholist är att ni kommer aldrig kunna se på alkoholen på samma sätt. Det går inte. För dig är den obekväm, farlig, ett störningsmoment och källa till stress. För honom är det kul, avkoppling och härligt. Istället för att försöka övertyga honom, vänd frågan till dig istället. Vad behöver du? Var går din gräns? Det är bara du som kan avgöra det.
Många av oss här är medberoende och det är det svåraste som finns att skilja på mig och dig i den situationen som du beskriver. Men det är det enda som hjälper. Trivs du inte att leva med någon som älskar alkoholen är det det som du ska lägga krutet på. Du kan inte förändra honom.

@S.A.R.A.H help
Åsa M har skrivit så bra. Bland annat att du får gå till dig själv och fråga dig vad du behöver.
En till sak : du skriver att han säger att du har fel. Det är DIN upplevelse. Den kan inte vara "fel". Den finns hos dig. Känner och upplever du vissa saker så är det så.
Ha en bra lördagkväll.
🌹

Två öl varje kväll är ju inga enorma mängder. Däremot är den vanan något som på sikt kan eskalera. Det kan ta år. Vissa tröttnar med efter ett tag. För varför ska man dricka två öl per kväll?

Att dricka för att varva ner är en varningssignal. Betyder att man inte kan hantera känslor och istället bedövar sig. Just den kommentaren skulle oroa mig mest. För vad gör man då vid stor motgång i livet? Hur "löser" man det?

Tycker det är bra att du sätter gränser. Det förhindrar att du blir medberoende som understödjer drickande indirekt. Tycker även det känns ganska omodernt att dricka varje kväll. Speciellt nu när tom lyxrestauranger börjar erbjuda dryckespaket som är helt alkoholfria.

Så för att summera. Kanske inte det hela är så allvarligt just nu men på sikt kan det mycket väl bli det. Bra att du säger ifrån i tid.

Så som du beskriver det hela var hur detta startade för mig. Ingen anledning mer än att det var en stämningsförhöjare och avslappning efter jobbet. Så höll det på i massa år tills det blev mer & mer. Hade varit så mycket bättre om man fattade vart man var på väg mycket tidigare. Men skygglapparna var på fast jag innerst inne visste att jag var på fel spår.

Hade jag fattat att alkoholen är ångestframkallande hade jag nog bytt strategi långt tidigare. För alkoholen dövar bara en kort stund. Vi pratar minuter. Sedan börjar man snarare bli överdriven och korkad. Får svårt med störd sömn och ångest på tidig morgonkvist. Tänkte aldrig på det... Tänkte mest på effekten när alkoholen kickar in vid första glaset. Så här finns allt att vinna på att hitta andra sätt att slappna av efter jobb som faktiskt leder till harmoni. Då är det ju bättre att lära sig hantera sina känslor och undvika situationer man vet man inte mår bra av. Jobba på att eftersträva god magkänsla i det man tar sig för dygnet runt.