Hej, vill bara bekräfta din upplevelse, din man är definitivt alkoholist. Att kunna gå någon dag utan alkohol betyder inte att man inte har problem. Hans kränkande sätt mot dig när han är full är oacceptabelt. Tyvärr kan han bara sluta dricka om han själv erkänner att han har problem och vill bli nykter. Går det att nå fram när han är nykter? Annars får du kanske fundera på om du vill fortsätta er relation. Det är ju lätt att bli hjärntvättat och helt glömma sitt eget värde och sina egna behov när man lever med en missbrukare. Kan du ta hjälp av någon i hans familj som också sett hans beteende? Kanske bara för att få bekräftat att de också ser hans problem. Men framför allt, du är den nyktra här, du överdriver inte.

Jag tror inte du kan få honom att förstå. Han är i aktivt missbruk och som du själv noterar ägnar han sig åt bortförklaringar och anklagelser. En nykter dag är något helt "normalt", trots att det snarast är en avvikelse. Det som har hänt är att du är medberoende till någon som inte kan förstå att han är sjuk. Du kommer inte nå fram med argument om att er relation går i kras. Det är alkoholen som är viktig för honom. Det är du som måste fråga dig var dina gränser går och hur du ska hålla dem. Han kommer varken kunna respektera dem eller bry sig om dem när han mår så här. Sorgligt nog.

Jag kan nämna att när mitt ex söp som värst så erkände han aldrig vad som pågick men han gjorde slut innan jag hann sätta ner foten ordentligt. Det ångrar jag fortfarande. Jag var så vansinnigt medberoende att jag inte klarade av att hålla mina gränser. När han fortsatte supa och angsta långt efter att vår relation var slut fick jag nog och pratade med hans chef. Först då fick han hjälp.
Snälla, sätt ditt eget mående först. Han kommer dra ner dig.

@Drosera
Hej.
Ja, visst har han stora problem.
Jag upplever på det du skriver att han har inte förmågan till att sluta förlöjliga din oro. Han är sjuk, och du "hotar" honom gällande alkoholen, att han inte får. I sin alkohol bubbla kan han säkerligen emellan må skit, och för att må bättre för en stund slänger han skit på dig. En tanke bara. 🤔
Då "offerkoftan" åker på eller att han börjar kasta skit tänker jag att man inte ska låta sig provoceras. Förresten, gällande ultimatum ett råd är att du försöker hålla dem. 🌹

Kram. 💞

Oj jag har tyvärr inga tips, men han är definitivt alkoholist.
Han påminner mycket om min särbo.

Min erkänner inte heller problem, men han kan hålla med om när han är nykter att det dricks för mycket och för ofta. Ibland eller i perioder lägger han gärna till. Men det är inte i perioder, det ser ut såhär hela tiden.

Jag är medberoende, kanske du också är det?

@Kennie
Du har nog rätt. Han har erkänt enstaka gånger, när han har gjort bort sig brutalt inför andra och förlorat relationer. Folk som han har respekt för. Då har ångesten slagit så hårt att han blivit helt nykter ett tag, men snart börjar det smygas in igen. Även då har jag fått en del av skulden för att jag inte tröstar. Ser nu hur dumt det låter. Hans familj har liknande problem så jag vet inte om deras ord väger så tungt?

@lindaab
Så himla konstigt att det inte går att erkänna fullt ut. Har faktiskt aldrig reflekterat över om jag skulle vara medberoende innan. Så kan det absolut vara.

@Drosera förstod och förstod... Han blev till och med tvångsintagen eftersom han var ett vrak och inte kunde acceptera sin sjukdom eller klarade av att be om hjälp själv. Det var bara sorgligt. Även om de *säger* rätt saker när pressen är hård så är det vad de *gör* som betyder något. Alkoholism är en behandlingsbar sjukdom. Det går att bli frisk. Men för det krävs självinsikt. Jag tror inte mitt ex har fattat ännu och han har supit halva sitt liv. Han har alltid en bortförklaring, som om vinet självt tvingade sig på honom...