Vuxen son som har barn som under 9 mån gått på behandling i öppenvård för sitt alkohol missbruk, själv har jag haft möjlighet under hösten att delta i en anhöriggrupp för att komma till rätta med medberoendet. Jag Har i god tro trott att det efter flera år nu äntligen kunde bli en förändring då han verkar motiverad eftersom han i våras blev sjuk pga av missbruket och han har varit mkt glad för sin terapeut. I veckan berättar han att han under dessa månader av o till använt cannabis. Tror inte det är sant o blir så arg, ledsen och besviken . Är grundlurad. Till råga på allt har han ingen insikt i vad cannabis gör. Rättfärdigar det. Hans kontakt på soc lämnade in en orosanmälan eftersom han även hade berättat för terapeuten. Nu säger han att soc lägger ner ärendet för hon förstod hans beslut och fördelar med det. Tror inte mina öron. Vad är det som händer. Det blir bara värre. Jag kommer aldrig att acceptera hans beslut att självmedicinera som han gör vilket jag sagt till honom. Nu verkar det även som att det skurit sej med terapeuten så nu tänker han fortsätta på egen väg och det vet jag att han inte klarar. Jag har varit på god väg att må hyggligt men nu är man tillbaka på ruta ett igen känns det som för jag vet att det kommer gå åt helvete

Hej kaktus58! Efter att du har upplevt att både du och sonen varit på väg åt rätt håll i måendet gör han nu val som gör dig orolig att han ska falla tillbaka i sitt gamla mående. En tuff situation som är svår för dig som förälder att acceptera. Klokt att du skriver här och ventilerar tankarna! Det finns säkert andra som varit med om liknande situationer, så jag skriver här för att "bumpa upp" tråden lite.

Du har tidigare tagit stora steg för att må bättre och bryta ohjälpsamma mönster. Om du upplever att du inte just nu kan nå fram med de risker du ser och den oro du har, finns det saker du kan göra för din egen skull för att må så bra du kan i den här tuffa perioden?

Tack för dina ord. Jag har tagit kontakt med terapeuten som höll i anhöriggruppen och jag har fått möjlighet att träffa henne. Funderar också på att besöka ett al-anon möte……