Min särbo psykar mig och blir elak när han dricker. Men även nykter upplever jag att han gärna vill att vi ska hamna i konflikt när det är dags att ta sin 3- 4 dagars fylla. Han blir helt känslokall, hånade och elak när han dricker. Efteråt ska allt vara som inget hänt. Han blir mycke energisk när han dricker. Lagar mat och städar, promenerar. Annars sitter han mest i soffan. Kan någon känna igen sig i detta?

Jag känner igen min särbo. När han är ”nykter” så är han oftast trött, varken orkar eller vill göra så mycket annat än ligga i soffan. Känns nästan lite deprimerad och allvarlig. Men sen plötsligt får han ett ryck och ska städa, tvätta och handla. Men då tar han sig gärna ngt att dricka till också. Och när han dricker blir han precis som du skriver, kall, hård, otrevlig, provocerar fram bråk och gapar och skriker. Kan ”försvinna” i timmar. Sen när han druckit för mycket i för många dagar blir han ledsen och gråter och älskar mig.
Det är verkligen en djävulsdans.

Hej @snuvan! Du berättar om din särbo och hur han blir när han dricker, kall, hård och elak mot dig, även innan han ens börjat dricka. Det låter som du går som på äggskal runt honom och kanske oroar dig för när nästa tillfälle ska uppstå. Hans elakhet och hånande är en form av psykisk misshandel och det är inte okej, en idé är om du skulle vilja prata med någon om det också muntligen? I så fall kan du helt anonymt ringa till Kvinnofridslinjen 020-505050

Jag tänker detsamma även för dig @lindaab som berättar om liknande, många gånger är det skönt att prata med någon och få perspektiv på det en är med om.

Fortsätt såklart gärna skriva och läsa här!

Varma hälsningar,
Rosette, Alkoholhjälpen

Igår började helvetet,min alkoholiserade sambo har lagt ut elakheter öppet på fb, skriver att jag e galen bl.a. han har ringt till min mamma och hon o jag har ingen kontakt och är väldigt osams sedan länge.
Jag har 85 dagar kvar i huset innan jag kan flytta,hur ska jag orka??

@snuvan
Känner igen det där på mitt x som både hade någon slags personlighetsstörning och var periodare. När det vad dags för en suparperiod så kunde jag inte värja mig att bli indragen I en enorm konflikt som ledde till att jag fick fly.
Sista året av relationen så åkte jag iväg, antingen till nåt vandrarhem, kvinnojour eller vän och svarade inte på någob kommunikation alls. Han levde ut sitt drama på samma sätt oavsett om jag var delaktig eller inte.
Det är psykiskt våld och det förstod jag i slutet när jag mådde så dåligt att jag funderade på att ta mitt liv för jag inte orkade med mitt liv längre.
Mitt råd till dig är att ta dig därifrån så snart du kan och be om hjälp, prata med andra om det.
Du är värdefull och sätt dig själv först i ditt liv.
Hoppas du fortsätter att skriva här.

Känner verkligen igen mig i detta, fruktansvärt att trippa på äggskal, aldrig veta vilket humör han var på, ibland var han helt svart i ögonen och jätte elak, nästan varje dag faktiskt, kanske två dagar i veckan var han ”normal” och trevlig som om inget hade hänt. I väntan på min lägenhet till jag kunde flytta med vår son vågade jag inte ens säga till honom att vi skulle flytta, var så rädd att hans drickande skulle bli värre om jag sa nåt. Nu har vi bott ensamma i tre veckor snart och jag kan andas mycket lättare, mitt liv känns lättare även om han fortfarande påverkar en negativt. Men än hur jobbigt det är när man är där i det…, flytta, det är verkligen det ända rätta. Man ska inte bli sjuk och må så dåligt pga att dom inte kan ta tag i sitt beroende.

Här är det också vidriga elakheter, han har varit nykter drygt 2 v o tycker att allt ska va bra då. Jag e stukad o ordentligt less o har fått lägenhet o flyttar 1/4... när han hörde att jag ska titta på lägenheten fick han spader o nu blir det tufft resten av tiden fram till flytt. Han vet att jag behöver/vill ha eget o jag har pratat särbo o fortsätta ses men när han blir elak så blir det nog att släppa taget helt...
Hur överlever man tiden fram till flytt?? Jag bor i ha s mammas hus med honom o de är såååå tighta så jag kan bara härda ut. Har 3 katter som ska me sådan inte flytta nånstans emellan tyvärr