Är far till en inneboende son som min fru och jag är oroliga över när det gäller främst för mycket intag av starköl framför allt på helgerna då han under fredag och lördagkväll kan inta 24 st 50 cl burkar. Han jobbar heltid och kör firmabil med alkolås så han är noga med att inte dricka på vardagskvällar. Hans jobb betyder allt för honom och har egentligen inget umgänge på fritiden förutom oss, syskonen med familj och sin son som besöker honom varannan helg. Vi föräldrar äter middag tillsammans men sedan går han upp på sitt rum och sätter sig framför datorn och spelar spel eller streamer något. Vi tjatar på honom att försöka ändra sitt leverne och hans syster har gett honom ultimatum att om han inte ändrar sig så vill hon inte umgås med honom. Han har nyligen påbörjat det sk. tolvstegsprogrammet men förstår inte hur det ska hjälpa honom för komma till rätta med alkoholen vill han verkligen men har inte förmågan. Som orolig förälder till en älskad son som förtjänar så mycket bättre efterlyser vi något gott råd i detta forum

Så tragiskt, men dricka samtidigt som man genomgår tolvstegsprogrammet fungerar ju självklart inte. Besöker din son några AAmöten? Vill din son ha hjälp? Ser han alkoholen som ett bekymmer? Han har påbörjat tolvstegsprogrammet skriver du, men han träffar väl någon tolvstegsterapeut som bör reagera om din son fortsätter dricka. Om man inte klarar att bli nykter med endast öppenvårdsinsatser så finns möjlighet att ansöka om vård på behandlingshem. En sådan ansökan får din son i så fall göra på socialförvaltningen där han är skriven. Jag hör att du bryr dig om din son och så fint att du önskar honom ett bättre liv.

Ja det är tragiskt att se sin son drabbas av den sjukdomen. Han vill bli fri från missbruket och har som sagt påbörjat tolvstegsprogrammet men upplever att han inte förstått hur samtal mellan likasinnade ska vara till någon hjälp, vet inte heller vad det är för en sk. terapeut, tydligen är det en som själv genomgått tolvstegsprogrammet. Tråkigt att det inte finns någon effektiv medicin som de flesta andra sjukdomar utan man måste övervinna alkoholsuget i huvudet.@gros19