Hej!
Jag vet inte riktigt hur jag ska börja. Men jag träffade min sambo när vi var 15 år, nu är vi 34. Vi var tillsammans i 4 år, då jag lämnade honom för han drack alldeles för mycket. Hans pappa va alkoholist, eller ja drack väldigt mycket.
Vi träffades igen när vi var 24 år, och har varit tillsammans sedan dess. Men de senaste åren tycker jag han har druckit lite för mycket. Men han tycker inte det.
Men när vi har varit ute eller bortbjudna, där det finns alkohol (mest öl) har han alltid druckit så mycket. Han blir alltid otrevlig, arg på mig. Säger elaka saker. De senaste året har han i princip druckit öl varje dag. Han köper ett 6-pack 3,5 varje dag. Ofta så blandar han dom med starka öl (6-10%) ibland dricker han dom som dom är. Han säger också hela tiden att 3,5 är ingen fara att dricka. Men är det inte det om man dricker dom varje dag? Nu blandar han ofta ut dom också. Han dricker kanske 6-7 öl varje dag. Ibland någon mer, ibland mindre. Jag märker när han börjar bli onykter, för då kommer det där otrevliga och ibland elaka. Han går in i något försvarsläge, det känns som att han stör sig på mig. Tex om vi kollar på På spåret och jag kan något(stolt över det) då ska han alltid nedvärdera mig med att säga tex, ja du googlade ju precis det. Klart man kan det då. Med en sådan otrevlig och nedlåtande röst. Jag blir så ledsen då. Och han tar upp massa saker som gör mig ledsen, tex min konstiga familj, eller att jag har lite psykiska och fysiska problem. Eller vad jag har gjort för dåligt. Ofta när jag tar upp om drickandet.
Det här tar emot mig att skriva lite men jag gör det ändå... Jag har märkt några gånger nu att han har kissat ner sig i sömnen, eller när han precis ska vakna, han är aldrig så full så han däckar. Och det luktar sååå starkt. Det har hänt ett par gånger. Kan detta bero på han öldrickande?
Hoppas någon vill läsa allt jag har skrivit. Bör jag vara orolig? Vad ska jag göra?
Han kan vara världens bästa, snäll och omtänksam. Och jag älskar honom verkligen. Och jag vet att han älskar mig, för jag ser att han mår dåligt ibland och säger förlåt till mig.
Med vänliga hälsningar S

@Hjärta6 Hej, modigt och starkt av dig att skriva här. Först ut så JA han har om det du beskriver stämmer tydliga alkoholproblem. Att dricka 6-7 st 33cl Coca-Cola/dag kan också vara ett missbruk då dom volymerna är stora och det är ett beteende och inte bara att man är törstig. Att dricka 6-7st 3,5% är tveklöst ett beroende och ett missbruk. Att sen blanda det med starköl gör bara saken värre.

Att han är elak kan absolut vara alkoholen, att försöka dölja det genom att förnedra eller nedvärdera dig är ett tydligt tecken på alkohol som pratar. Att han kissar ner sig är samma sak där. Det har ärligt talat gått ganska långt om skulle jag tro och han har antagligen idag en större kärlek (begär) till alkoholen än till dig tyvärr.

Var kanske inte vad du ville höra men att döma av det du skriver så är han med största sannolikhet alkoholist och sättet du skriver på (lite ursäktande och förklarande) gör att jag i en okvalificerad gissning tror att du är som oss alla andra väldigt medberoende i det.

En otroligt tuff och svår situation men det finns lösningar, och första steget är att inse och förstå att både du och han lider i detta.

Du ska helt klart vara orolig, både över hans konsumtion och ditt eget medberoende. Kan du prata med någon om hans drickande? Ofta är det lättare om man inte behöver bära det själv. Jag fick t.ex rådet här att prata med mitt ex chef, vilket ledde till att han blev sjukskriven och fick behandling. Själv hade han aldrig tagit tag i det och mig lyssnade han inte på, utöver att skicka ångestsignaler om nätterna som han inte låtsades om dagen efter.

@Hjärta6
Läser just ditt inlägg när jag ska gå ner och göra min frukost. Fastnade i din text. Som att "kastas" tillbaka en massa år och jag undrar hur det är möjligt, när jag räknade ut åren för mig själv.
Mitt ex körde också med det där, blanda ut. Snacket. Manipulationen. Elakheterna.
Jo då, han både kissade ner sig. Och det hände att hans mage pajade ur. Efter att han flyttat ut från mitt hem. Han ringde en gång och sa, att han gjorde ner sig.
Det där är inte ovanligt när det gått på tok för långt, för någon som satt i finrummet och drack findricka med fint sällskap en gång i tiden.
Jag är inte ironisk. Men för en alkoholist så går det ju bara utför. Oavsett vilket yrke, titel eller förmögenhet man än må ha.
De kan inte kontrollera sig när de är helt nedsupna.
Och något jag inte har skrivit här tror jag, är att mitt ex stank så illa, så jag började förstå att vissa män som sover ute i hemlösheten och blivit utsparkade, luktade så här illa hemma en tid.
Det var så illa, så jag behövde kasta en stol han ofta satt i.
Och på den tiden som jag skötte allt då han bodde hos mig, då upptäckte jag att han inte längre skötte sin hygien. Och vårt samliv hade varit obefintligt i flera år. Han var inte längre den man jag var kär i.
Jag kunde bara inte kasta ut honom.
Men jag pressade honom att aldrig mer dricka i mitt hem. Och att aldrig komma hem berusad. Då fick han ta in på hotell. Och sedan så ville han äntligen flytta ut.
Det här är 5 år sedan. Idag förstår jag vilken tur jag hade.
Att jag fick honom att själv vilja flytta.
Jag har observerat andra relationer, där detta finns och en del blir aldrig fria från sin alkoholist.
Jag blev aldrig en mamma. Det var priset som jag fick betala. Och jag trodde att jag valde rätt man. Och då hade jag dejtat för att just träffa rätt man som kunde bli den pappa som jag önskade till mitt barn.
Men jag förstod inte att han hade alkoholproblem när vi träffades.
Och han var den enda som accepterade att jag hade en diagnos, på den tiden.
Så det är som det är.
Jag blev friskare då jag tvingades att ta hand om mig, i relationen till honom.
Och han fick flytta hem till sina föräldrar.
Och de fick se att jag hade rätt, när jag bad om hjälp kring deras sons drickande.
Sen bröt jag kontakten, då jag träffade en frisk och sund man.
Och idag lever jag ett sunt och balanserat liv.
Det liv som jag alltid önskat.
Men tyvärr inga egna barn.
För att jag såg att jag inte ville att han skulle bli pappan.
Men jag kunde inte kasta ut honom.
Mitt övande på att säga stopp, tog runt 6 års tid.
Det är mycket man ska lära sig i livet.
Ett steg i taget.
Det som du kan göra, är att ta hand om dig.
Och skaffa det stöd som du behöver.
För att ta bra hand om dig.
Om det är verktyg.
Eller stödsamtal.
Eller skriva här.
Gör det som du behöver.
Så blir det bra.
Så småningom.
Om du lär dig lyssna.
På dina behov.
Och önskemål.
Men behoven först.
Dina behov.

Jag löpte linan ut. Fick aldrig ett muntligt svar men i handling - flera gånger ...
Jag fattar att det är ett helvete komma ur missbruk, men jag vill ju må bra.

Fick för ett tag sedan veta att han blivit hotfull mot ett äldre par han kände, hände mitt på ljusa dagen. Det hela slutade dock bra. Tänkte då att har han en "hälft", vad gör han inte mot henne.

Så obehagligt då det blir denna aggressiva sida och total personförändring. Dr Jekyll, Mr Hide. Mitt ex var också väldigt elak. Jag kom dock fram till att det liksom var alkohol som pratade men man blev ju ledsen ändå. Tänkte först att bry dig inte vad han sade, gjorde han var onykter men med många påhopp tar man illa vid sig.

Sköt om dig. 🌹

Hej, jag ställde samma fråga som du gör för snart ett år sedan, efter påsken 22. Då var det ett år sedan jag för första gången kommit på min man med skåpsupande - och det hände alltså igen. Det är svårt att tänka att den man älskar är det där otäcka ordet! Och jag tyckte det var svårt då, ibland med de som skrev lämna , lämna direkt! Det vi gjorde var att söka hjälp. På VC , samtalsstöd Min man ville också det, vilket väl var förutsättningen för allt. Men, jag fick bra hjälp hur jag skulle vara mot honom och prata med honom genom Anhörigstödet här på Alkoholhjälpen , webbutbildning! Rekommenderas! Lycka till!

Tufft du har det❤️. Ja han är alkoholist och du sitter i sidovagnen där många av oss varit och en del fortfarande är. Alkoholmissbruk är förödande och det som försvinner först är tilliten och det som är svårast att laga är- tilliten. Fundera på dina val och möjligheter att agera, försök tänka i ett längre perspektiv(svårt), detta kommer inte gå över av sig själv och han kommer inte plötsligt sluta vara elak och hoppa över ölen. Det behövs att ngt händer om det ska förändras. Ta hand om dig!

@sliten61
Värme till dig! Önskar dig annat!❤️