Hej, har varit inne o kollat här många ggr och läst o läst o läst. Ikväll vill jag prata, men jag har ingen längre att prata med....alla som känner mig säger bara lämna! Det är inte d jag behöver höra för d vet jag. Ikväll är jag glad att sonen inte sover hemma. För jag började ta upp om drickandet igen.....helt fel tajming igen. Han dricker nu, skriker, vill prata, skriker, går ut, dricker, kommer in o vill prata, skriker. Hållt på så hela kvällen, mitt fel d va ju jag som tog upp d igen. Han mår dåligt, han är olycklig. Jag? D är mitt och min familjs fel.....tårarna rinner, jag ångrar att jag tog upp d, jag ångrar just nu alla mina år med honom....samtidigt älskar jag honom. Jag får inte ihop d och d känns som att jag kommer att explodera snart och hamna i en liten hög nånstans, helst skulle jag vilja fly. Ta min son o fly från alla människor och aldrig komma tillbaka igen......livet vore enklare då!
Men jag kan inte lämna eller? Jag kan inte låta honom få ha sonen, han är världens bästa pappa tills alkoholen kommer fram o d gör den alldeles för ofta. Jag kan inte riskera att min son hamnar emellan.....jag måste vara där hela tiden o hur kan jag d om jag väljer att gå ifrån?

Kvinna 50

Jag ska inte säga de som du vet att jag också tänker. Jag har levt ihop med en alkoholist i många år. Han drack för mycket redan när vi träffades för 27 år sedan och inte har de blivit bättre med åren. Jag har lyckats ta mig ur det nu och så här i efterhand ångrar jag att jag inte gjorde det tidigare, men jag var inte mogen för de då. Så kan det vara.
Men jag kan säga dig att jag var värd nåt bättre och det är säkert du också. Du måste nog tänka på er son för han lider. Min dotter har förändrats totalt, är mycket gladare och hon mår bra nu. Samtidigt förstår jag att du inte vill att sonen ska vara där när han dricker. Hur gammal är er son? Din son är ju redan emellan..

Nykteristen

Tack för att du svarar! Han är 1,5 år nu och d gör ont att han redan har börjat dra sig undan sin pappa. Han är väldigt mammig, visst d är säkert åldern som har betydelse också. Men d märks att han är väldigt avvaktande när han möter sin pappa.
Men han dricker när han har honom själv.....vilket har gjort att jag aldrig gör nåt längre utan min son. Skulle d hända så ber jag mina föräldrar med ursäkt om att han jobbar. Inför honom likadant eller att mina föräldrar ville ändå ha honom denna helg så d passade ju bra då!
Hur gammal va er dotter när du lämnade din man?
Samtidigt som jag vet att jag måste lämna är jag livrädd, men vad är jag så rädd för egentligen?

Kvinna 50

Min dotter var ju 12 så hon måste ju inte vara hos honom om hon inte vill. Jag fattar att de är tufft för dig. Vet inte hur jag ska råda dig, måste ju finnas fler som varit i samma situation som du som kan råda dig. Vi går ju hos soc nu på samtal och de vet precis hur det ligger till och hur det sett ut tidigare. Hur jag än funderar så kan och vill jag inte råda dig till nåt. Fast mitt hjärta säger att du ska lämna honom och sen får du ta itu med det som blir jobbigt. Han kanske skärper sig och blir en bra pappa eller så inser han att det är jobbigt att ha sonen..

jonan

Hej
Jag är i liknande situation mina barn är 10 och 2 1/2 år å jag har valt att stanna än så länge. Men orken börjar ta slut nu. För många vändor.
Min man dricker oxå när han är ensam med barnen. Skulle vilja att de är äldre när jag går men jag vet ibte, det är såå svårt. Hjärtat går ju sönder.
Skickar många kramar och massa styrka

Nykteristen

Hej,

Vad skönt (ursäkta mitt ordval) med nån som är i samma situation. Men precis, just att de själva int ekan ta hand om sig är ju d värsta. Skulle också vilja att han blev större innan jag lämnar isånafall och sen är d ju så att vi har d jättebra när han är nykter vilket gör d ännu svårare....sen dricker han o man blir så arg, ledsen, besviken. Hela som du säger hjärtat går sönder bara man tänker på d. Jag hatar honom samtidigt som jag älskar honom o den ekvationen är för mig helt oförståelig.
Hur länge har ni varit tillsammans? Hur mkt/ofta dricker han?

jonan

Hej
Vi har varit tillsammans i ca 13 år å gifta i 10. Han dricker framför allt på helgen och på semestern. Så nu är inte den bästa tiden, tyvärr. Min man blir inte muntligt elak men sur , muttrar. Negativ i grunden.
Det jag lärt mig är att tyvärr blir det inte bättre.
Jag jobbar med att stärka mig själv och mina barn. Så de är så starka som möjligt.