Snälla. Jag är helt utmattad. Jag har sagt att jag kommer stå vid hans sida trots att han har ditt missbruk om han bara är ärlig.
Men om och om igen kommer jag hem och han är inte hemma, svarar inte i tel osv. Det värsta är inte alkoholen, det är att han ljuger om igen trots att han lovar mig att DENNA gången ska bli annorlunda

@Sara89
Jag har många gånger hört att missbruk är lögnens sjukdom. Lögnerna mot sig själv och sin omgivning är centralt.
Det är när man börjar bli ärlig mot sig själv och omgivningen som tillfrisknandet börjar.
Du kan inte förvänta dig att missbrukaren är ärlig.
Om du är ärlig mot dig själv; mår du bra i din relation? Vad behöver du göra för att må bra igen?
Jag bestämde mig för att göra allt i min makt för att må bra igen och då blev det klart för mig att jag inte ville leva kvar i relationen.
Det är den bästa resa gjort i hela mitt liv, det var smärtsamt men det är precis det jag gör idag, mår bra.
Allt mina val i mitt liv gör jag efter den devisen att jag ska må bra i mitt liv.
Önskar dig gott och hoppas att du börjar den resan för dig själv.

Jag skulle vilja fylla i att det värsta är inte lögnerna, utan att man går på dem varje gång - trots att man borde veta bättre. Det är essensen i att vara medberoende. Man åker med, man krisar, man intalar sig att nu blev det bättre, nu är allt fint och vi kommunicerar. Sen är det dags för nästa åktur, och man gör samma antaganden igen. Och så är det dags igen.
Vill du leva så? Så länge personen beter sig så, och visar total brist på sjukdomsinsikt eller vilja att bli frisk, kommer inget du säger gå fram. Tyvärr.

Jag hamnade i det här forumets idag när jag satt i precis samma tankar som dig och googlade efter svar, tröst, hopp eller något. Jag har inga svar men hade du behövt eller velat prata med någon och kanske utbyta tankar eller bara ventilera så pratar jag gärna via något passande medie vid tillfälle. Jag kan i alla fall känna att alla tankar och frågor snurrar ihop sig inne i huvudet, och det kan vara lättare att se saker klart när man ser på dem utifrån i en liknande situation som sin egen men där man inte är känslomässigt bunden till det själv. Oavsett hoppas jag att det blir bättre för dig och vill passa på att tipsa om att det finns olika stöd- och mötesgrupper på plats i många städer och annars även online om det skulle kännas övermäktigt att försöka reda ut själv.

Mvh, kvinna 35 år med periodvis drog och alkoholmissbrukande sambo