Hej alla fina härinne. Ni som har problem med alkohol och ni som är anhöriga. För lite mer än tre år sedan skrev jag min första rad härinne om min pojkvän som hade ett eskalerande alkoholproblem. Den 28 mars tog han sitt sista andetag, i vår gamla lägenhet, trasig av sitt alkoholmissbruk och livet kommer aldrig bli sig likt igen. Jag gjorde inte som ni sa, jag berättade aldrig för hans familj. Jag klarade inte av det av rädsla av att han skulle bli helt ensam. Och jag ångrar det så otroligt. Kanske det hade slutat annorlunda då, nu blev det inte så.

Ta hand om varandra. Sträck ut en hand till den som behöver men ta även hand om dig själv och ditt eget hjärta.

@JJon
Blir så berörd när jag läser dina rader.
Jag beklagar 🙏
Jag förstår att du funderar på allt du kunde ha gjort, det gör eller har gjort vi alla här på anhörigsidan.
Det är inte mycket vi får gjort även om vi gör allt vi kan och jag är övertygad om att du gjort mer än så.
Beklagar verkligen sorgen men för guds skull ta inte på dig något ansvar tvärtom du har nog gjort allt du kunde ❤️

Så smärtsamt att läsa. Sorgligt bortom ord. Känner med dig o förstår hur oerhört ont det måste göra.
Lägg inte mer tyngd på din smärta, du har gjort det bästa du kunnat efter förutsättningarna som var.
Jag tänker, med respekt för att jag inget vet om situationen som helhet, att om hans relation med sin familj varit någorlunda sund, så hade de veta om hans problem oavsett vad du sagt eller inte.
Luta dig mot det.
Ta hand om dig!
🖤

Hej @JJon!
Precis som andra skriver blir man berörd av att läsa om din situation. Du går igenom en svår period av sorg just nu efter att ha förlorat en person som har varit viktig för dig och som har påverkat dig på många sätt. Det är då vanligt med många blandade känslor, såsom nedstämdhet, ilska och skuldkänslor.

Du skriver och undrar om du hade kunnat förhindra det här, om du borde hanterat situationen på ett annat sätt. Det är lätt att hamna i en tankefälla: ”om jag bara…, så skulle…”. Problemet är att vi omöjligt kan veta i förväg vad som kommer att hända i olika scenarion. Du tog ett beslut med de bästa intentioner utifrån det du visste då! Mer kan man inte begära.

Vad känner du att du behöver just nu för att ta hand om dig själv? Har du nära och kära som kan stötta dig i din sorg? Du har fått ett antal fina stöttande svar här redan. Fortsätt gärna att skriva här om det är hjälpsamt. Ta hand om dig!

Varma hälsningar,
Nell, Alkoholhjälpen