Min pappa har hela mitt liv druckit för mycket, han har förstört både min och mitt syskons uppväxt. Pappa vägrar för det mesta förstå att han ens har ett problem och tycker bara vi andra är fåniga. Förutom de 100 tals gånger han lovat på allt han äger och har att han aldrig mer kommer dricka och att han 100% förstår problemet, för att vara tillbaka på samma spår igen på några dagar/veckor. Sedan jag flyttade hemifrån har jag ju inte behövt leva med problemet och därför inte brytt mig så mycket i hans drickande.Tills jag blev gravid och lovade mig själv att jag aldrig kommer låta honom vara påverkad runt barnen, 2 barn senare och jag har inte hållit det löftet.Nu känner jag bara att jag måste för min egen skull ge honom något sorts ultimatum, han kan inte få ha förstört min uppväxt pga alkoholen inte ens inse att han har ett problem, tycka jag är fånig som inte vill att han ska dricka men endå få träffa och vara full bland mina barn. Hur gör man ? Skriva ett brev ? Bara säga ”sluta dricka annars träffas vi inget mer”. Det är svårt då han antagligen inte ens kommer hålla med mig om att han dricker mycket, och bara ta på offerkoftan, vilket kommer göra mig osäker i om jag har rätt. Han har ljugit så mycket om sitt drickande att jag inte längre litar på min förmåga att se om han är full. Hur ska jag göra i denna situation?

Det är din upplevelse det handlar om. Hur han ser eller kanske inte ser på det hela är hans sak. Om det finns något nyktert tillfälle så berätta hur du upplevt din barndom när han druckit och berätta vilka ställningstagande du gjort vad det gäller dina barn. Som du säger att dina barn ska inte träffa honom när han är påverkad. Det kanske räcker att du börjar där. Nu är bollen hos honom. Dra dig tillbaka en tid och se om det händer något. Bry dig framför allt inte om hans argument som bara får dig att tvivla på dig själv, vilket ju också är avsikten. Tvivla aldrig på dig själv förrän du får bevis om motsatsen är mitt råd och förmodligen får du aldrig bevis om motsatsen. Din upplevelse är sann för dig.

Hej

Kram till dig först och främst! Jag tror på raka puckar & inget daltande. Inget är i närheten viktigare än dina barn. Om det gått så långt att du inte litar på din egna intuition om din pappa har druckit eller inte. Skaffa en alkoblås apparat. Varsegod & blås! Berätta varför du tvingas till denna lösning. Att du helt saknar förtroende för honom i nuläget. Låt han blåsa, om det visar grönt, varsågod kom in. Om inte, då kommer han ens inte dyka upp.

Låter hårt, men här krävs det!

Kram Sigge